سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

پست بلاگ

تبلیغات آنلاین و آفلاین برای کسب و کارها

14 اسفند 1399 تبلیغات
تبلیغات آنلاین و آفلاین برای کسب و کارها

برای کسب و کارتان دنبال تبلیغات موثر هستید؟! نمی دانید از کجا شروع کنید؟ نمی دانید چه حق انتخاب هایی وجود دارد؟ و… قرار است در این نوشتار کوتاه به این مسائل بپردازیم تا دید بهتری برای تبلیغات آنلاین و آفلاین پیدا کنید. با من، یعنی سپنتا محرمی همراه باشید تا از دانش و تجربیات خودم بگویم.

 

انواع تبلیغات:

در یک دسته بندی کلی دو نوع تبلیغات آنلاین و آفلاین وجود دارد:

  1. تبلیغات آفلاین: در بحث تبلیغات افلاین روشهای کلاسیک چون تبلیغات محیطی-فیزیکی همانند تراکت|بیلبورد| بنر و تبلیغات پیامکی، رادیو، تلویزیون و… وجود دارد که وجه مشترک تمامی آنها عدم بکارگیری از اینترنت و شبکه های آنلاین است.
  2. تبلیغات آنلاین: در تبلیغات آنلاین شما با روشهای جدیدتر و مدرن تری روبرو هستید که استفاده از ابزار تکنولوژی بخصوص اینترنت وجه غالب و مشترک آن است: تبلیغات در شبکه های مجازی، تبلیغات بنری در سایت ها، تبلیغات در موتورهای جستجو و… هستند.

مزایا، معایب در تبلیغات آفلاین:

  • مخاطبان شما محدود به افراد با سواد و اهل کار کردن در فضای مجازی نیستند و هر کسی با هر درجه سوادی می تواند مبنای هدف گذاری تبلیغات شما باشد.
  • هرچند در این دسته از تبلیغات، فضای آنلاین و اینترنت بکار گرفته نمی شود، اما در برخی موارد هدف از این تبلیغات حتی ممکن است معرفی یک بستر آنلاین باشد. مثل معرفی یک پیج اینستاگرامی یا کانال تلگرامی و یا حتی آدرس یک سایت.
  • روشی برای جلب توجه مشتری بالقوه است و معمولا سریع به خرید نمی انجامد. برای جلب توجه و برندسازی کاربرد دارد.
  • شما عموما نمی توانید مخاطبان خود را با هدفگذاری از پیش تعیین شده انتخاب کنید. مثلا با تبلیغات تلویزیونی و یا تبلیغات تراکتی، شما خیلی حق انتخاب ندارید که مخاطبانتان از چه گروهی باشند. بسته به مورد نهایتا شما بتوانید در خصوص جنسیت، رده ی سنی و علاقمندی افراد تا حدودی هدفگذاری کنید.
  • انجام این تبلیغات هزینه ی اولیه ی بسیاری می طلبد و چون متولی انجام این کارها غالبا ادارات دولتی اند، فلذا هزینه ی تمام شده برای کسب و کارهای کوچک و خصوصی بسیار بالاست. در حقیقت شاید با هزینه ی کم هم بتوان تبلیغ آفلاین کرد، اما موفقیت دور از دسترس شماست!
  • جلوه های بصری و زیبایی شناختی اهمیت بسیاری دارد و همه چیز حول محور متن و عکس می چرخد(به جز تبلیغات تلویزیونی، رادیویی). شناخت عرصه ی زیبایی شناسی در کنار کاربرد رنگ ها و نیز دانش نگارش هنر بسیاری می طلبد که هم مخاطب را جذب کند و هم در نهایت هدف تبلیغاتی شما را برآورده کند.
  • شما امکان اصلاح خطاهای تبلیغاتی خود را در لحظه ندارید. مثلا وقتی برای 150 بنر در سطح شهر تبلیغات می دهید و اشتباهی در متن و عبارت شما رخ میدهد یا چیزی دلچسب شما نیست، معمولا معقولانه نیست که یکایکشان را اصلاح و ویرایش کنید.
  • اثرگذاری تبلیغات محیطی و افلاین تا حد زیادی در اختیار شما نیست و شما درکی از نتیجه بخش بودن آن حداقل در کوتاه مدت ندارید.
  • اگر در سطح کوچکی به صورت پایلوت عمل کنید و بعد از نتیجه گرفتن آن، تبلیغاتتان را گسترش دهید، احتمالا نتیجه ی بهتری خواهید گرفت.
  • موفقیت تبلیغات اینچنینی در گرو راه اندازی یک کمپین آفلاین و البته آنلاین همزمان است. مثلا همزمان در رادیو، تلویزیون، روزنامه و… تبلیغات راه می اندازید و تبلیغات مجازی را نیز دنبال می کنید.
  • قابل ردیابی و در نتیجه تحلیل آنی نیست. بازخورد آنرا نمی توان به راحتی ارزیابی کرد.
  • متکی به حضور مستقیم نیروی انسانی است و انجام آن در گرو وجود فرد است. بدون نفر، انجام آن ممکن نیست.

 

مزایا، معایب در تبلیغات آنلاین:

  • پیدا کردن محل مناسبی که برایتان تبلیغات خوب بازده انجام دهد، خود یک چالش بزرگ است.
  • راحت رصد می شود و نتایج آن قابل ارزیابی است. در هر نقطه ای می توان تبلیغات را بهینه کرد و تحلیل کرد.
  • در بسیاری از اوقات بدون واسطه و بلافاصله به هدف میرسد و مثلا به خرید یا تبادل مالی منتهی می شود.
  • هزینه ی انجام و اجرای آن بسیار کمتر از تبلیغات آفلاین است.
  • می توان از متن یا عکس، صدا و فیلم برای تبلیغات موثر بهره برد.
  • در بسترهای مختلفی امکان عرضه وجود دارد. مثلا در دل پادکست تبلیغ کرد و یا وسط لایو اینستاگرامی تبلیغ داد.
  • براحتی می توان در قالب های طنز و جدی و مستقیم یا غیرمستقیم تبلیغ کرد.
  • پیشرفت های جدید موجب هدفگیری دقیق تر مشتری بالقوه شده است. این یعنی تبلیغات هدفمند و هوشمند. انتخاب مخاطب برای نمایش تبلیغ بر اساس سابقه ی جستجوهای پیشین فرد، مکان جغرافیایی و… یعنی کاهش هزینه و افزایش راندمان. موردی که در تبلیغات آفلاین وجود ندارد.
  • تبلیغ آنلاین مختص ساعت خاصی نیست و در تمام طول شبانه روز می توانید به خروجی مطلوبتان برسید. به عبارت دیگر نگران این نیستید که شب ها تبلیغتان دیده نشود! همیشه با تعداد بازدید بالایی تبلیغتان در معرض دید مخاطب است.

معروف ترین های تبلیغات آنلاین و آفلاین:

حال که برخی ویژگی های تبلیغات آنلاین و آفلاین را بررسی کردیم، بد نیست نگاهی به معروفترین های هر دسته بیاندازیم و هر یک را تا حدی تحلیل کنیم:

تبلیغات آفلاین:

تبلیغات رادیو و تلویزیونی

ساختن و نمایش تبلیغ تلویزیونی مستلزم پرداخت هزینه ی گزافی است. در ساخت آن باید استانداردهای بسیار و عمدتا سلیقه ای را اعمال کنید. نیز باید پذیرفت که مخاطب جوان و موثر آن اندک است و این روند رو به افول است و هر روز ز تعداد مخاطبان آن کاسته می شود.  در یک نظر توصیه به انجام آن نمیشود. مگر در قالب کمپین های تبلیغاتی بزرگ و برای برندهای بسیار مشهور و شناخته شده، نه بیزینس های کوچک.

تبلیغات بیلبوردی

            در مقیاس کوچکتر، معایب تبلیغات تلویزیونی را از منظر هزینه ی ساخت، نمایش و رعایت استانداردها دارد. ولیکن چون ساده ترین روش برای جذب مخاطب عام و اصطلاحا دیده شدن و شناخته شدن است بسیاری بدان تن در می دهند. اثرگذاری آن منوط به گذر زمان و تکرار تبلیغات است و نمی توان در زمان کوتاهی به نتیجه ی مطلوب رسید. بایستی هر بار به شکل جدید و ظاهر نویی عرضه شود تا باعث گیرایی بیشتر شود که این خود مستلزم پرداخت هزینه ی کلان است. نیز برای کسب و کارهای ملی و فرااستانی و فراشهری انجام آن چالش های خاصی به همراه دارد و البته برای همان طیف توصیه می شود.

بنرهای فیزیکی

            بنرهای فیزیکی محدود به یک یا چند نقطه اند. مثل بر روی پل عابر پیاده. از قوانین بیلبوردها تبعیت می کنند. اما در مقیاس کوچکتر. برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ و در قالب کمپین های تبلیغاتی توجیه دارند. اما برای بیزینس های کوچک هم بدون تاثیر نیستند. منتها به شرط گستردگی و گذر زمان.

کاتالوگ/ بروشور

            مقرون به صرفه اند، می توان بازار هدف را خودتان برگزینید، منطقه ی تاثیرگذاری اندک و محدود دارد. در صورتی که با بروشور یا کاتالوگ به صورت حضوری نیز  مخاطب پرزنت شود، اثرگذاری قابل توجهی خواهد داشت. نیز اگر محصولی داریدکه نیاز به توضیحات ضروری دارد، شما چاره ی دیگری ندارید. با توجه به نوع بیزینس، توصیه می شود.

تراکت تبلیغاتی

            هرگز قدیمی نمی شود! قدرت تاثیرگذاری شان را دست کم نگیرید. شاید پاشنه ی اشیل تبلیغات آفلاین همین تراکت تبلیغاتی باشدکه با اندکی خلاقیت در پخش آن، به صورت متمرکز می توانید باز هدف را انتخاب کنید. مثلا اگر مخاطبانتان خانم های خانه دار اند، کافی است این تراکت ها را به خشکشویی ها بدهید و یا اگر افراد اهل مطالعه را رصد کرده اید، استفاده از باجه ی روزنامه فروشی انتخاب هوشمندانه ای است.

کارت ویزیت

            کارت ویزیت از موارد محبوب من است. بی خیالش نشوید و برایش هزینه کنید. خلاقیت در نمایش آن داشته باشید و البته شلوغش نکنید. برند و نمایش اطلاعات محدودی در خصوص راه های ارتباطی کفایت می کند. قرار نیست اساسنامه شرکت را در آن خلاصه کنید.  هوشمندانه و با احترامات بسیار به مخاطبان خود بدهید. هرگز انجام این کار را از طریق واسطه انجام ندهید. از بارکد QR یا رمزینه برای انتقال حجم زیادی از داده بهره بگیرید و علاوه بر آن به زیبایی کارت خود بیفزایید.

تبلیغات پیامکی

ارسال پیامک های انبوه تبلیغاتی می تواند انتخاب موثری باشد. چون مستقیما به ابزاری(گوشی هوشمند) ارسال می شود که عمدتا دسترسی مستقیم به اینترنت دارند و براحتی می توانند به خرید منجر شوند. ولیکن با توجه به سیاست های موجود در خصوص ارسال پیامک های انبوه، بایستی نهایت دقت را در خصوص اینکه چه متنی را در چه ساعت و روزی ارسال کنید به خرج دهید. نیز سعی کنید متنی کوتاه با آدرس مستقیم سایت یا شبکه ی اجتماعی تان را پیوست کنید و از افراد بخواهید به سایت شما سر بزنند. در زمان ارسال از ابزارهایی چون ارسال بر اساس منطقه ی پستی، قشر مخاطب، ارسال از روی  نقشه و … بهره بگیرید. استفاده از این فیلترها در زمان ارسال موجب کاهش هزینه و افزایش بازدهی تبلیغات تان خواهد شد. نکته ی مهم دیگر در این خصوص اینست که ارسال تعداد کم، یعنی هدردادن هزینه تان! نمی توانید با تعداد کم پیامک ارسالی، انتظار نتیجه داشته باشید.

 

تبلیغات آنلاین:

تولید محتوا

روش کار بدین گونه است که شما محتوای متنی همچون مقاله یا متنی را آماده می کنید و آن  را در بستر اینترنت، مثلا سایت خودتان و یا سایت های دیگر به صورت پولی(رپورتاژ آگهی) یا مجانی(بک لینک در سایتی چون ویرگول) منتشر می کنید. انجام این نوع تبلیغ نیازمند دانش اولیه ای است. کار پرریسکی است. چون انجام آن اگر توسط شما باشد مستلزم تخصیص زمان مطلوب بدان است و اگر آن را برونسپاری کنید ممکن است از نتیجه ی دلخواه شما فاصله داشته باشد. نیز اثربخش بودن آن به گذر زمان نیاز دارد و اینگونه نیست که فورا به نتیجه ی مطلوب شما منجر شود. اما جز بایدهایی است که برای برند شدن(پرسونا برندینگ)، دیده شدن، اعتبار بخشی به خودتان و… بایستی انجام دهید. پس برای آن برنامه ریزی کنید. پیشتر توضیح داده ام که برای انجام آن چه اصولی را بایستی رعایت کنید. محض یاداوری: کپی ممنوع!

در اینجا بخوانید که چگونه یک متن را خلاصه کنیم

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی بدین صورت است که شما مستقیما با سایت پربازدیدی وارد عمل می شوید و تبلیغاتتان را به وی می سپارید. معمولا به دو صورت باید هزینه بپردازید. یا در ازای زمانی که تبلیغاتتان در آن سایت قرار میگیرد(آن را اجازه می کنید) بایستی هزینه بدهید و یا در ازای کلیکی که بر روی تبلیغاتتان می شود و مخاطب به سایت شما هدایت میشود، هزینه باید بپردازید.

تبلیغات کلیکی در گوگل

 در این روش، شما در ازای پرداخت مبلغ نسبتا اندکی برای مدتی با تعیین برخی کلیدواژه ها در نتایج جستجو سرآمد بقیه شده و در ابتدای صفحه ی جستجو قرار میگیرید. مثلا شما به گوگل هزینه می دهید و در ازای ان از وی می خواهید که اگر فردی فلان کلیدواژه را جستجو کرد، سایت شما در را جزء یکی-دو سایت بالایی نشان داده شود. این مورد وقتی رخ می دهد، در کنار سایت شما کلمه ی آگهی یا به انگلیسی Ad  نشان داده میشود که موید تبلیغات کلیکی است و نکته ی مهم انکه این تبلیغات کلیکی یا ادوردز هیچ اثر مثبتی در سئوی سایت یا اپ شما ندارند و پس از پایان دوره، سایت یا اپلیکیشن شما به جایگاه اصلی خود سقوط خواهد کرد.

تبلیغات بنری

نوع دیگری از تبلیغات که انجام آن توسط شرکتهای تبلیغاتی واسطه رخ می دهد، تبلیغات بنری است. این سایت ها، تبلیغاتتان را به شکل عکس های ساده ی ثابت، متحرک(Gif) و بعضا موشن گرافی های هزینه بر، در سایت های پربازدید و غالبا خبری تبلیغ می کنند. شما چند سایت پربیننده را برای نمایش تبلیغتان در آنها بر میگزینید و هزینه را می پردازید. نحوه ی تعامل و جزئیات دیگر به شما ارتباطی ندارد و صرفا در جریان نتایج آن قرار خواهید گرفت. واسطه هایی چون تریبون، یکتانت، مدیا اد و … از این جمله اند.

تبلیغات شبکه های اجتماعی

این دسته از تبلیغات از پرطرفدارترین نوع تبلیغات برای کسب و کارهای نوپا و کوچک است. روش کار بدین صورت است که شما به عنوان کارفرما به صاحبان این کانال ها یا پیج ها در ازای مدت زمان مشخص، نوع ارائه و سایر ویژگی ها هزینه ای را پرداخت می کنید تا برایتان تبلیغ کنند. البته این کار با چالش هایی نیز همراه است: مثلا وقتی شما با کانال یا پیج شناخته شده ای طرف نیستید، از کجا بایستی پی به واقعی بودن تعداد اعضا و در نهایت اثربخشی تبلیغتان ببرید؟ راه حل من به شما مثلا برای تبلیغات اینستاگرام این است:

  1. از صاحب پیج و کانال بخواهید درصد تعامل یا اینگیجمنت پیجشان را در مورد پست ها، استوریها و … به شما نشان دهند. طفره رفتن ادمین ها از این مورد یعنی یک جای کار می لنگد.
  2. تعداد پست و ویوی چند پست آخر پیج را مشاهده کنید و میانگین بگیرید و ان را با تعداد اعضا پیج مقایسه کنید. منطقی نیست پست های پیجی با 10کا فالور، تنها 50 لایک بخورد و یا ویدئوهایش 250 ویو خورده باشد.
  3. روند رشد این لایک و ویو را در خصوص پست های آن پیج بررسی کنید. عقلانی و منطقی نیست که تعداد لایک پست ها و ویوی فیلم ها به طور ناگهانی از یک جایی به بعد یک مرتبه از 50 تا به 7000 رسیده باشد! این یعنی یک جار کاری اساسی می لنگد!

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ روش بسیار خوب و پربازدهی است. اما یادتان باشد که برای این مقوله تا حد ممکن ایمیل نخرید. برخی سایت ها هستند که به قول خودشان بانک ایمیل شامل آدرس ایمیل کاربران را جمع آوری و به شما می فروشند. این روش هم غیراخلاقی است، هم معمولا تعداد بسیار زیادی ایمیل ساختگی و جعلی در خود دارد، هم ایمیل شما را به پوشه ی اسپم هدایت خواهد کرد و … . بهترین روش ایمیل مارکتینگ، ارسال ایمیل برای کاربرانی است که خودشان داوطلبانه در سایت شما ثبت نام کرده اند. هدفمندانه و هوشمندانه برایشان ایمیل بفرستید.

تبلیغات ویدئویی

تبلیغات ویدئوی از جنس تبلیغاتی است که شما اشرافی به مخاطب خود ندارید و تبلیغات شما عمدتا تصادفی به مخاطب نشان داده میشود. معمولا کاربر نمی تواند آن را نادیده بگیرد و نیز شرکتهایی که اقدام به انجام آن می کنند، عموما بدون حقه و کلک کار می کنند. می توانید بسته به نوع محصولتان روی این نوع ویدئو فکر کنید. اما به نظر من برای هر نوع محتوایی بازخورد مطلوب را نخواهد داشت. توصیه می کنم اگر خودتان بازی یا ویدئو و یاهر نوع محصول بصری دیگری دارید، از این تبلیغات کمک بگیرید.

تبلیغات اپلیکیشنی

تبلیغات اپلیکیشنی نیز عمدتا توسط شرکت های واسطه ای انجام می شود. خوب یا بد ماجرا در ان است که شما در مورد آن نقشی ندارید و صرفا تا حدودی بازار هدف را انتخاب می کنید و در خصوص سایر آیتم ها و محل و زمان تبلیغ اعمال نظر نمی کنید. ولیکن بازخورد خوبی دارد و می توان با نتایج حاصل از ان امید داشت. بیشتر برای معرفی اپلیکیشن ها کاربرد دارد و کمتر برای معرفی بیزینس ها کاربری دارد.

تبلیغات پاپ اپ:

            تبلیغات پاپ آپ نوع جدیدی از تبلیغات است که بهتر است در سایت خودتان از ان بهره ببرید و از هر طریقی مبادرت به انجام آن نکنید که تاثیر منفی و سوء ان بیشتر از مزایایش است. برای انجام آن نکات مهم و ریز بسیای وجود داردکه بهتر است هدف نهایی شما در این نوع تبلیغات همان جمع آوری ایمیل مخاطب باشد.


نتیجه گیری:

حال که به تفکیک، ویژگی های هر یک از این عرصه ها، مزایا و معایب هر یک را بررسی کردیم تا بهترین ها را بشناسیم، باید اذعان کنیم که؛ بهترین برای چه کسی؟ در اینجا فقط قصد داشتم به تبیین و معرفی این متدها بپردازم و نتیجه گیری نهایی را به خود خواننده و کارفرمای کسب وکار واگذار کنم.

نکته ی مهم ان است که بسته به ویژگی های هر کسب و کار، همچون اندازه ی آن از نظر تعداد پرسنل، موقعیت جغرافیایی کسب و کار، ویژگی های فرهنگی آن، استراتژی تبلیغاتی آن، مقطع زمانی که برای کمپین تبلیغاتی در نظر می گیریم، پیشینه ی آن کسب وکار و … بایستی در خصوص این راهکارها تصمیم گیری کرد. این یعنی من نمی توانم برای شما یک نسخه بپیچم و بگویم که بهترین روش تبلیغات برای شما کدامست.

شاید در نگاه اول به دلایلی چون راحتی بیشتر، اجرای ساده‌تر، هزینه‌های کمتر، دسترسی مناسب‌تر به مخاطبان و قابلیت اطمینان از موفقیت تبلیغات، کفه ی ترازو به سمت تبلیغات آنلاین سنگینی کند، ولیکن از یاد نبرید که تبلیغات برنده، تبلیغات هیبرید یا ترکیبی است. بهره گیری از هر دو نوع تبلیغات آنلاین و آفلاین می تواند بهترین بازخورد ممکن را داشته باشد. هیچ گاه تصور نکنید که با تکیه ی صرف بر یکی از این دو بُعد، می توانید در عرصه تبلیغات پیروز باشید. تبلیغات گفته شده در این نوشتار جهانشمول نبوده و روش های دیگری نیز برای تبلیغات آفلاین و آنلاین وجود دارد. برگزاری جشن هایی به مناسبت شروع یک بیزینس، شرکت در همایش ها و کنفرانس ها به صورت اسپانسر، چاپ تیشرت و هدایای تبلیغاتی، تبلیغات بر روی خودروهای عمومی و … از سایر متدهای تبلیغات اند که بسته به نوع بیزینس خود می توانید از آن بهره ببرید و بیان نشدن آنها در این نوشته، صرفا به دلیل پرهیز از طولانی تر شدن ان بود.

فرمول پیروزی در تبلیغات آنلاین و آفلاین= انتخاب روش متناسب با شخصیت بیزینس شما+استمرار در تبلیغات

 

چنانچه علاقمند بودید، خواندن این نوشتار از ویکی پدیا را به شما توصیه می کنم

باعث خوشحالی است اگر مرا در جریان روند تبلیغات آنلاین و آفلاین و نتیجه آن بگذارید. مسائل بیان شده در این نوشتار نظر و تجربه ی شخصی بوده و اصراری در صحت و درستی آنها ندارم.

Taggs:
Write a comment