سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

پست بلاگ

کتاب جزء از کل

10 فروردین 1400 کتاب
کتاب جزء از کل

مقدمه:

پیش از تحلیل اثر کتاب جز از کل باید بگویم که نمیدانم آخرین باری که پیش از این اثر، با کتاب به دستشویی رفتم کی بوده و از کی موبایل بردن به دستشویی قبح خود را از دست داد تا اینکه ما روشن فکر مآبانه برای اینکه بگوییم برای وقتمان ارزش قایل هستیم، با تلفن همراه پوزیشن چمباتمه می گیریم… اما انصافا رفیق نیمه راهی برای کتاب شدیم….

نه اینکه کتاب کم خوانده باشم( و البته در بین خوانندگان کتاب، عددی هم به حساب نمی آیم!) خوشبختانه بسیار پیش آمده که ساعتها خوره وارغرق در کتاب شده وبه قول ادبا تورق کرده باشم. اما بایستی اعتراف کنم که شاید بخاطر کم حوصلگی و شاید کم تحملی بار مغزی ام، داستان کوتاه را ترجیح میدهم و باز هم باید اذعان کنم که نمیدانم واقعا آثار نویسندگانی چون گ.گ.مارکز را اساسا بخاطر نوع نثرش می پسندم، یا چون به من متعهد مانده و در کوتاه زمانی سر و ته قصه را هم آورده اند!!!!

کتاب جز از کل

داستانی بلند شامل مونولوگ های درگیرانه ذهنی که تمامی ندارد و حتی دوگویی های متن داستان هم کم از تک گویی هایش ندارد و مغز را به چالش مستمر می برد. نکته ی جالب اثر، غافل گیری مداوم خواننده تسط نویسنده است و خط داستان غیرتقریبا قابل حدس زدن است. واگرایی های مداوم داستان با هوشمندی بی نظیری که نشان از تسلط نویسنده به کل داستان دارد، همگرا می شود و شاید به همین دلیل است که برخلاف تصور نویسنده، نگارش این اثر به جای یکسال، پنج سال زمان برده است.

 

سانسور بازی:

کم نیست رد پای سانسور که لاجرم گریزی از آن نیست و خواننده بایستی با ذکاوت از نوع ارتباطات مشروع و نامشروع داستان آگاهی یابد و اگر با دقت کامل دنبال نشود، خود بر پیچیدگی داستان دامن می زند. سوای این موضوع، قطعا ادبیات داستان نیز درگیر این نگاه ممیزی بوده است و در برخی جاها متن و داستان را ابتر می نماید که این مشکل از خود اثر نیست.
جزء از کل، اثری کم نظیر و البته نه بی نظیر است و الحق به سختی می توان این اثر را به عنوان داستان اول نویسنده اش برشمرد…

 

شاخصه ها:

جای جای این اثر را می توان مرور کرد و در آن نقل قول‌های یافت که به گفته ی خود نویسنده تا مدتها در ذهن خواننده، تداعی و بازگو خواهند شد و هر تکه اش قابل استناد است. جز از کل، نگاه فلسفی به تمام رخدادهای روزمره زندگی دارد و کمتر اثری این چنین قوی و موشکافانه، بطن زندگی روزمره شهری ما را می کاود، می شکافد و باز آفرینی می کند….
نگاه راوی در هر بخش، خواننده را نهیب خواهد زد، به گونه ای که وی را در تمام جریانات زندگی شخصی خواننده رها نخواهد کرد. حداقل تا مدتها، طلسم کتاب باقی و جاری خواهد ماند.
تو گویی آدمی در تاریکی بی انتهای شبی بلند، فیلم ترسناکی در ژانر وحشت را دیده است و زان پس، هر شب را در هراس و فوبیاهای گوناگون با چک‌ کردن زیر تخت و پشت پرده ی اتاق به خواب برود. و این اگر اعجاز قلم نیست، چه نام دارد؟!

زمینه:

توصیفات بی بدیل نویسنده و فضاسازی های استخوان دار، تو را به درون ماجرای هر بخش هل می دهد و تا شوک غیر منتظره ی دیگری، رهایت نمی کند و این مکرر و مکرر رخ می دهد و توقفی در آن نیست.
خواندن و تفکر به جز از کل حریف می طلبد و صرفا داستانی برای خواندن نیست. مبین نوع نگاهی جدید به ساختارهاست. باز تعریف نوینی از همه ی پیش فرضها و اصولی است که مدتهاست به عنوان پیشفرض قبول شان کرده ایم.
اوج هنر نویسنده، پدیده ای است که به موجب آن باعث هم ذات پنداری هایی می شود که در عین غریبگی با موضوع، زمینه، محتوا و… آشنا هستند.

جمع بندی:

دمت گرم آقای استیو تولتز با کتاب جز از کل….
ترجمه ی خوب پیمان خاکسار نیز در کنار مشکلات اندک ویرایشی مشکل هـ کسره خواننده را اندکی می آزاد که قابل اغماض است. این کتاب تا حد زیادی منو یاد کتاب ژاک قضا و قدری انداخت… که اون رو هم مدتی پیش خونده بودم…

تاریخ مطالعه: فروردین 1400

Taggs:
Write a comment