سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

پست بلاگ

صفر تا صد راه اندازی یک سایت در 8 دقیقه

19 بهمن 1399 طراحی سایت
صفر تا صد راه اندازی یک سایت در 8 دقیقه

امروز می خوام راهنمای عملی و کاربردی برای داشتن یک سایت کامل رو تو چند مرحله براتون توضیح بدم. به کمک این مقاله و با صرف زمان 8 دقیقه ای برای این مقاله به احتمال بسیار زیاد می تونید خودتون یه سایت بزنید. تو این روش که آسونترین روش ممکن هستش، از اصطلاحات عامیانه و دم دستی برای تفهیم موضوع بهره می برم. راه اندازی سایت در سه سوت!


ثبت نام در ایرنیک

1. خب شروع کنیم؟ اگه دامنه ی .IR می خواید، تو اولین مرحله برید تو سایت ایرنیک به ادرس nic.ir رایگان ثبت نام کنید. شناسه ای بهتون می ده که به کمک اون بتونید دامنه به اسم شما ثبت بشه. انجام این مرحله نیاز به پرداخت هیچ گونه وجهی نیست. اگه هم دامنه ی دیگه ای غیر از .IR می خواستید، این مرحله رو ندیده بگیرید و سراغ مرحله ی بعد برید.


خرید هاست و دامنه

2. سراغ یکی از صدها سایت ارائه دهنده خدمات هاست و دامنه(مهم نیست کدوم سایت، اما می تونید از طلاهاست، اذرآنلاین، سون هاست و …استفاده کنید) برید تا بتونید ازشون یه هاست و یک دامنه بخرید. یه نام کاربری و رمز برای خودتون انتخاب کنید. این کار توسط ایمیل، شماره تماس و … انجام میشه و اصلا کار پیچیده ای نیست. بعد هم با توجه به نیازتون یه دامنه و هاست بخرید. برای خرید هاست از کمترین پنل استفاده کنید که اگه کم بود می تونید ارتقاء بدید. اینکه هاست شما از کدوم نوع باشه رو بعدتر در مقاله ی دیگه ای توضیح می دیم و الان ازش صرفنظر می کنیم.

  • اگر دامنه ی IR می خواستید، با شناسه ای که ایرنیک بهتون داده، در زمان خرید دامنه از هر کدوم از سایت های بالا که خواستید، دامنه رو به نام خودتون ثبت کنید. و اگر هر دامنه ی دیگه ای غیر از IR خواستید، بدون نیاز به شناسه ی ایرنیک دامنه تون رو خریداری کنید.
  • برای خرید دامنه روش کار به این شکله که از قسمت جستجوی دامنه، دامنه ی مدنظرتون رو پیدا کنید و اگر پیشتر ثبت نشده بود و به شما گفت که دامنه آزاده، خب مراحل رو ادامه بدید تا دامنه تون ثبت بشه. اگه هم گفت که پیشتر ثبت شده، شما فقط باید دامنه ی دیگه ای انتخاب کنید و ادامه بدید… پول رو واریز کنید و دامنه تون ثبت بشه.
  • برای خرید هاست هم از قسمت هاست ها، هاست تون رو انتخاب کنید. معیارهای مهم و تاثیر گذار در مورد انتخاب هاست رو که پیشتر گفته شده رو مدنظر قرار بدید و مدت زمان اجاره رو هم ملاک قرار بدید و هاست تون رو ثبت کنید. در اخر می تونید هاست رو به دامنه تون الصاق کنید و تمام. هر جا گیر کردید با پشتیبانی تماس بگیرید یا تیکت بزنید. با روی باز بهتون پاسخ خواهند داد. تا اینجای کار شما یه هاست دارید و یه دامنه که به هم متصل شده.

انتخاب سایت ساز

3. در این مرحله سایت سازتون رو انتخاب کنید که می تونه وردپرس، جوملا، دروپال و … باشه. برای شروع کار می تونید از بسته های اسان نصب موجود در اینترنت هم بهره بگیرید که هم می تونه رایگان و هم پولی باشه. خیلی نگران هزینه اش نباشید. هزینه ی زیادی نباید بپردازید. کمتر از چیزی که تصور می کنید. پیشنهاد من هم استفاده از فایل آسان نصبه که در نتیجه ی این کار، بعد از اتمام کار، شما با سایت کامل و کاملا رسم و راهی مواجهید که تنها کارتون تغییر آیتم ها و موارد موجوده. فایل فشرده تون رو که می تونه خود هسته ی سایت ساز یا بسته ی اسان نصب باشه، روی هاستتون آپلود کنید. روش کار هم به این شکله که بعد از خرید هاست، طی ایمیل مسیر سی پنل شما(لینک اختصاصی) به همراه ورود و یوزر نیم و پسورد براتون ایمیل میشه که شما می تونید بهاش لاگین بشید. وارد مسیر زیر بشید و فایل سایت سازتون رو که غالبا پسوند .zip داره رو اونجا آپلود کنید.

یعنی وارد سی پنل هاست بشید>گزینه ی فایل منجر رو پیدا کنید>گزینه ی پابلیک اچ تی ام ال رو پیدا کنید>گزینه ی اپلود رو از بالا انتخاب کنید و بعد فایل فشرده تون رو آپلود کنید.

Cpanel>file manager>Public html>uploads


نصب سایت ساز

4. روش نصب این سایت سازها با جزئیات خودش در اینترنت موجوده که من بهشون نمی پردازم. چون هر سایت سازی به شیوه ی خودش نصب میشه که اصلا سخت نیست و در کنار اون هر بسته ی آسان نصبی هم به روش خاصی ریستور میشه. با اندکی گوگل کردند پیداش کنید. پس این گزینه رو رد می کنم. بعد از اتمام نصب، سایت شما اماده است. فقط کافیه تغییرات مدنظر رو پیاده کنید و گزینه های موجود رو به دلخواهتون ویرایش کنید. با کمی صبر و حوصله و کنجکاوی گزینه های سایت رو پیدا کنید و تغییرشون بدید. هرجا هم گیر کردید کافیه به پارسی یا انگلیسی مشکلتون رو گوگل کنید. قطعا افراد زیادی در سطوح مختلف مبتدی تا حرفه ای مشکلات شما رو دقیقا یا شبیهش رو داشته و راه حل ارائه دادند. ازشون بهره بگیرید.


مشکلات احتمالی

5. از نکات قابل توجه اینکه شما تا اینجای کار کمتر از 300 تومان باید هزینه کرده باشید. به فرض خریداری دامنه ی IR و هات سی پنل رایج. نیز با صرف 4-5 ساعت زمان حتما می تونید یه سایت بالا بیارید. نگران خراب شدن سایت نباشید. در هر مرحله ای می تونید همین مسیررو دوباره طی کنید. مثلا هرجا احساس کردید که سایت تون به هم ریخته، کافیه همه چی رو پاک کنید. توسط تیکت از شرکتی که هاست خریدید بخواید که هاستتون رو کاملا ریست کنه، دوباره مسیر رو طی کنید و سایت رو نصب کنید و یا اینکه اگه سایتتون در اثر دست کاری خودتون بعدا دچار ایراد شد توسط همون شرکت درخواست کنید که نزدیکترین بکاپی که از سایت شما کرفتند و این جزء تعهداتش هست رو براتون برگردونه. پس بدون دغدغه سایتتون رو شخم بزنید.


نتیجه:

از این راحت تر کسی بهتون سایت سازی رو یاد داده بوده؟! فکر نمی کنم. راه اندازی سایت فوری! هرجا به مشکلی برخورد کردید، سه سوته با من تماس بگیرید. حتما در اسرع وقت مشکل رو حل می کنم و یا بهتون می گم چکار کنید که مورد تون حل بشه.

Taggs:
Write a comment