سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

پست بلاگ

چگونه سایت با بازدید بالا داشته باشیم

چگونه سایت با بازدید بالا داشته باشیم

مقدمه:

اگر تا دیروز صاحبان سایت با این فکر سرخوش بودند که ظاهر سایت شان خیلی خوب، شیک و پیک و خوش آب و رنگ است، پس این یعنی کارشان را درست انجام داده اند و دیگر نیازی به توسعه ی آن ندارند! بایستی گفت زهی خیال باطل و دوره ی این نوع فکر کاذب به سرآمده است.

وقتی انتظار شما از سایتی که راه انداخته اید، سوای بحث پرستیژ کاری(ظاهر اَلَکی) باشد و شما چشم انداز مهمتری چون بحث درآمدزایی از طریق ایجاد ارزش افزوده ی مستقیم، فروش کالا یا خدمات مدنظرتان باشد، این مهم پررنگ تر می شود.

حالا که به این مرحله از شناخت رسیدیم، بگذارید راجع به راه های و روش های داشتن یک سایت پربازدید و سایت موفق حرف بزنیم.


امروزه متدها و روش های بسیاری برای افزایش بازدهی سایت و بالابردن رتبه ی آن در رنکینگ گوگل گفته میشود که شناخت و بکارگیری آن برای افراد گاهی شدنی است، برخی سطحی است و برخی نیاز به دانش بالاتری دارند. آنچه مسلم است ابزار توسعه ی سایت دیگر صرف قبولاندن آدرس اولیه ی سایت به موتورهای جستجو نیست(مثل کاری که آن اوایل افراد انجام می دادند وتمام کارشان پس از ایجاد سایت، معرفی آنها توسط برخی سایت های واسط و بعضا خود موتور جستجوها به گستره ی اینترنت بود). الان بحث عمیق تری در این رابطه و بالابردن افزایش بازدید ها نهفته است. دیگر حتی استفاده از متاتگ ها  و برچسب ها نیز به خودی خود کارساز نیستند و یا کارایی پیشین را ندارند. بسیاری از آن الگوریتم ها منسوخ شده اند و خلاصه اینکه قوانین سخت گیرانه تری برای تعامل افراد، سایت، موتور جستجو و… ایجاده شده اند. قرار است با هم به صورت گام به گام مهمترین و کارآمدترین این روش ها را بررسی و در صورت امکان عملیاتی شان کنیم. پس با ما همراه باشید

برای سایتتان اسم(دامنه) و هاست خوبی تهیه کنید.

صرف نظر از امکانات بسیاری که هاست ها در اختیارتان می گذارند بایستی عرض کنم که قسمت اعظمی از این امکانات برای شما ناکارامد اند! پس در انتخاب هاست مولفه های مهم و تاثیرگذار اینها هستند: میزان فضای مورد نیاز، مقدار فضای باند اختصاص داده شده به شما و مهمت از همه: سرعت هاست. لزوما امکانات دهن پرکن و آنچنانی! به کارتان نخواهند آمد.

همچنین دامنه ی خوبی برای سایتتان برگزینید. اسمی که موجب شبهه نشود و امکان تایپ اشتباه آن با حروف انگلیسی وجود نداشته باشد. مثلا چرا وقتی مجبور نیستید، باید برای سایتتان اسمی برگزینید که نگران اشتباه تایپی کاربران باشید. به این مثال ها دقت کنید:

  • Abyari, abiari, abiari, abyary ,…
  • Koodakane,koodakaneh,koudakane,kodakaneh ,…

در مورد اول به چند روش میتوان کلمه ی آبیاری را به انگلیسی نوشت و تقریبا همه شان درست اند. چون تایپ فینگلیش خیلی هم قاعده مند نیست و سلیقه ای است. در مورد دوم هم برای اسم کودکانه چند نوع می توان فینگلیش تایپ کرد و ممکن است تمام تلاش شما با شیطنت یه سایت تازه کار مورد زیر سئوال برود.

نتیجه اینکه برای سایتتان اسم خوش دست، تا حد امکان کوتاه، خوش وزن، غیرمتشبه و… برگزینید. مثلا اگر در حوزه ی کودکان می خواهید سایتی راه بیاندازید و دستتان در انتخاب اسم بسته نیست، گزینه های زیر می توانند مناسب باشند:

  • Childcity, 1child, nazbaby, ninijan,…

نه اینکه نتوان انواع نگارش های دیگر را در این موارد بالا نوشت، ولیکن بپذیرید که در مقایسه، کارآمدترند! اگر هم مخالف هستید، دامنه و سایت موفق خودتان را بزنید!

سایت استاندارد طراحی کنید.

برای هر منظوری که تصمیم گرفته اید سایت موفق داشته باشید، ابتدای امر ساختار و قالب سایت را استاندارد و اصولی درنظر بگیرید و برای خودتان اش شله قلمکاری متصور نشوید. سایت ها در حد وسیعی استاندارد مشخصی دارند و اینکه شما بخواهید چیز متفاوتی طراحی کنید و یا سفارش طراحی اش را بدهید، با ریسک زیادی همراه است که نه شما و نه کاربرانتان ممکن است با آن ارتباط نگیرند.  ممکن است ماهها و سال ها صرف پیاده کردن ساختار، قالب و تمی کنید که سرآخر اقناعتان نکند و کلی هزینه بر روی دساتتان بگذارد. پس همان ابتدای کار بخصوص اگر تازه کار هستید، به سراغ قالب های آماده و طراحی های موجود بروید. یادتان باشد که سایت های موجود بر اساس سلیقه ی حداکثری شکل گرفته اند و قطعا این ظاهر و بعضا امکانات تدارک دیده شده در به حدی هستند که احتیاجات اولیه ی افراد را برآورده کند. پس سخت نگیرید و کار را در همان ابتدای کار ایده آلی و ارمانی درنظر نگیرید.

مطالب خوبی تولید کنید.

من در نوشتار دیگری به طور مفصل راجع به تولید و ایجاد محتوا صحبت کرده ام. به طور خلاصه این را بگویم که محتوا تولید کنید و برای این منظور حتما برنامه ریزی داشته باشید. لازم نیست خودتان را درگیر مسائل محتواسازی کنید. راه های جایگزین بسیاری مانند برون سپاری تولید محتوا و تولید محتوای آسان از طریق ترجمه ی متون انگلیسی و غیرانگلیسی وجود دارد. از انها بهره بگیرید. نکته ی مهم اینکه یاد بگیرید تولیدکننده باشید و نه کپی کننده. برای خودتان و کارتان ارزش قائل شوید و آنقدر با خودتان کلنجار بروید تا بفهمید در کدام زمینه ی تولید محتوا مهارت دارید. اما تولید کنید و نه کپی!

شاید خواندن این مقاله ی کوتاه هم برایتان جالب باشد

عکس های خوب و دست اول بیابید.

سایت های بسیاری اند که عکس های باکیفیت و غیرتکراری در ابعاد و قالب های مختلف به شما می دهند. بسیاری از آن ها رایگان اند. از آنها برای کار در سایتتان استفاده کنید و ارزش کارتان را با عکس های اینترنتی دست چندم و بی کیفیت پایین نیاورید. حتی اگر خواستید با سرچ در موتور جستجو به عکستان برسید، کار کلیشه ای که دیگران انجام می دهند را نکنید. کلمه یا عبارتی که می خواهید در آن خصوص مطلب تهیه کنید را در گوگل ترنسلیت(مترجم گوگل) به زبان های چینی، روسی، هندی و…(زبان های پرطرفدار) ترجمه کنید و آن را در گوگل جستجو کنید و عکس های آن را بردارید. این کار موجب می ش ود تا عکس های کمتر دیده شده تری را نسبت به سایر افراد در اختیار داشته باشید.

از افزونه های کارآمد برای سایتتان بهره بگیرید.

منظقا افزونه های بسیاری برای رفع نیازهای سایتتان وجود دارد. سعی کنید از کارآمدترین و مناسب ترین آنها استفاده کنید. نیازی نیست حتما از نسخه ی کامل و پروی این ها بهره بگیرید. بسیاری از نیازهای شما توسط همین نسخه ی محدود افزونه ها نیز قابل انجام است. تاکید بر این است که تا حد ممکن از افزون های قفل شکسته(اصطلاحا نال شده) بهره نگیرید. حداقل تا وقتی از سورس یا منبعی که این افزونه ها را از انجا دانلود می کنید مطمئن نشدید، از این کار بپرهیزید. ضمن اینکه اخلاقا هم پسندیده نیست. برخی از این افزونه ها برای سایتتان حیاتی و به مثابه خون درون رگ های سایت شما هستند. مثال:

  • افزونه ی Yoast SEO  یا  Rank Math  برای مباحث سئوی سایت
  • افزونه ی wp statistics برای آمارگیری سایت
  • افزونه ی All In One WP Security برای بالابردن امنیت وبسایت تان
  • افزونه ی  wp rocket برای بالابردن سرعت سایتتان
  • افزونه ی  Smush Pro برای کاهش حجم عکس های سایت
  • افزونه ی convert plug برای مدیریت پاپ ها و هدفمند کردن اعلانات سایت
  • و…

از ابزارهای دقیق و رایگان گوگل استفاده کنید.

نمی توان تاثیر فزاینده و اثرگذار گوگل را در جستجوها نادیده گرفت. گوگل یه موتور جستجوی صرف نیست و الان تبدیل به ابزاری تعاملی شده است که قدرت پاسحگویی بالایی دارد. شما سن هر بازیگر معروفی را که جستجو کنید، بدون ارجاع آن به سایت های دیگر، در بالاترین جای موتور جستجو، سن آن بیان می شود. نیز اطلاع از شرایط آب و  هوایی هر شهر یا منطقه ای یا حل معادلات ریاضی و… . پس قدرت بلامنازع این شرکت را درک کنید و از ابزارهای آن برای پیشبرد اهداف خودتان و گوگل بهره بگیرید. استفاده از ابزارهای رایگان گوگل(وبسمتر تولز) نه کار خیلی پیچیده ای ست و نه کار بیهوده ای. از جمله ی این ابزارها می توان به گوگل ترندز، گوگل آنالیتیکز، سرچ کنسول و…. اشاره کرد که امکانات بسیاری را بدون هزینه به صاحبان سایت عرضه می کند. از انها غافل نشوید. برای این موارد هم آموزشهای تصویری و هم مکتوب بسیاری وجود دارد که من بدانها نمی پردازم.

فروشگاه خود را راه اندازی کنید

اگر سایتتان را با هدف فروش نساخته اید، بد نیست این امکان را برای خود امتحان کنید. به گمان من ارزش امتحان کردن را دارد. چه بسا از قالب فروش محصولات، حداقل بتوانید فروش تلفنی داشته باشید. چرا که نه؟! لازم نیست راهکارهای پیچیده ای را درنظر بگیرید. یک محصول یا خدمت قابل ارائه ای را در سایتتان قرار دهید، برای آن فروش از طریق تماس تلفنی بگذارید. اگر زنگ خورتان خوب بود، شاید ترغیب شدید فروشگاه خودتان را راه بیاندازید. به همین راحتی!

شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید.

ابزارهای سوشال مدیا و شبکه هایی چون اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر، پینترست و… علاوه برای گسترش دامنه ی ارتباطات شما، به راحتی می توانند در بالابردن رتبه ی شما در موتور جستجوها کمک کننده باشند. پینشنهاد مهم و اصلی آن است که برای تمامی این پروفایل ها از یک نام کاربری بهره بگیرید. به این مثال دقت کنید: کدام یک را ترجیح می دهید:

  • اینکه شما برای ایدی ای اینستاگرام خود dondok، برای فیسبوک dondokcom، برای توییتر Dondokshop، برای تلگرام ا Dondok2020 و… برگزینید.
  • یا اینکه از همان ابتدا بگردید و کلید واژه ی استفاده نشده و دست اولی چون dondokshop را برای تمامی این شبکه ها انتخاب کنید؟!

 پس با یک استراتژی روشن، از ابتدا با فکر پیش بروید و برای تمامی آی دی های خود یک نام و برند را انتخاب کنید. کمی بگردید، حتما پیدایش خواهید کرد.

گراف دانش گوگل را فراموش نکنید.

حتما برای سایتتان از گراف دانش گوگل استفاده کنید. بخصوص اگر سایت شما سازمانی و شرکتی باشد. آدرس سایتتان را در گوگل مپ ثبت کنید و شبکه های اجتماعی تان را در آن تعریف کنید. برای این کار در وردپرس می توانید از افزونه ی YOAST  استفاده کنید. از فواید این جریان آن است که شما به جای اینکه به مخاطب یا مشتری خود ادرس، اسم سایت، شماره تلفن، نمونه کارو … را ذکر کنید، به وی بگویید که فلان کلیدواژه را گوگل کند تا براحتی بهترین روش های ارتباطی برایش نمایان شود. مثلا به مشتری خود بگویید عبارت “تپش بیوتی قزوین” را در اینترنت سرچ کنید! و نتیجه آن خواهد بود که آدرس، شبکه های اجتماعی، شماره تماس، ساعات باز بودن سالن، نمونه کارهایتان و…. قابل مشاهده است. ازاین بهتر؟؟!

سراغ سی ام ای های سفارشی و پیچیده نروید!

بسیاری از اوقات افراد با تصورهای ایده آل گرایانه شروع به کار می کنند و می خواهند کسب وکارشان را راه بیاندازند! اما از بس غرق در ایده آل گرایی اند، پس از گذشت ماه ها و بعضا سالها همچنان در پله ی نخست گیر افتاده اند و کارشان پیش نرفته است! در زمینه ی طراحی وب نیز همین داستان وجود دارد. بسیاری نه سی ام اس رایج را می پسندند و نه توان مالی یا دانش تخصصی طراحی سی ام اس اختصاصی را دارند! خب، نتیجه؟! هیچ کاری پیش نمی رود. شما کارتان را با پلت فرم های رایج شروع کنید. ببینید مرد این کار هستید یا نه! بعد از اینکه نیازتان به هر دلیلی با این پلت فرم های موجود برطرف نشد، سراغ سی ام اس های اختصاصی بروید. ساده بگویم: اگرایده آل گرا هستید، یعنی تنبل هستید!

به ظاهر سایت اهمیت بدهید.

آرزوی اولیه ی هر دارنده ی سایتی بازدید بالاست و چه بسا این مهم از ظاهر سایت هم اهمیت بیشتری داشته باشد که انتظار به جا و البته اندکی دور از دسترس است! چون بازدید مکرر و دوباره از سایت شما در گرو کاربر پسند بودن و ظاهر جذاب است. البته در این موضوع حساسیت بی حد و وسواس گونه نداشته نباشید. بسته به کسب و کار و رنگ سازمانی تان، سایتتان را دیزاین کنید و حتما از روانشناسی رنگ ها بهره بگیرید. بهترین کار در این امر و پرهیز ار آزمون و خطای بی مورد، مطالعه و بررسی سایت های رقیب و همکاران موفق شماست. امر مهم در این خصوص همچنان پرهیز از کپی کردن است. شاید از نظر سئو، کپی ظاهر سایت شما اثر سوئی نداشته باشد، ولیکن از دید مخاطب شما، این نکته ی منفی محسوب میشود و برای شما امتیاز پایینی دارد. پس نه افراط و نه نفریط! میانه روی و الگوبرداری از رقبا و همکارانتان را سرلوحه ی کار خود قرار دهید.

نتیجه:

امروزه با همه گیری اینترنت و اینکه کارفرمایان بسیاری به پتانسیل های اینترنت پی بردند، این دیدگاه های خام و ناکارآمد همچون اینکه ظاهر سایت باید چنین و چنان باشد، بدون اینکه به بطن ماجرا پرداخته شود عملا منسوخ شده است. تاجایی که هم اکنون داشتن یک سایت پربازدید که منطقا مساوی است با پول! پس برای راه اندازی سایت تان، استراتژی تدوین کنید و به مولفه های بالا توجه کنید و یا از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید. کار سختی نیست. پس شروع کنید و در جریان کار(به قول جف بزوس) ایده تان را کامل کنید. ایده آل گرایی یعنی سم! یعنی تنبلی!

خوب فکر کنید، منطقی تعیین استراتژی کنید، زود شروع کنید.

اگر نیاز به راهنمایی، مشاوره و … در حوزه های طراحی، راه اندازی کسب و کار آنلاین و … داشتید، حتما با من و تیم من تماس بگیرید. راه های ارتباطی با ما را در قیمت ارتباط با ما مشاهده کنید.

آیا این مطلب از ویکی پدیا در خصوص طراحی وب به کارتان می آید؟

Taggs:
Write a comment