سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

پست بلاگ

چرا سایت ارزان نخریم؟

چرا سایت ارزان نخریم؟

ابتدا بیاید صادق باشیم! با مبالغی کمتر از 1میلیون تومان هم می شود سایت ارزان خوش ظاهری ساخت. پس چرا برای ساخت سایت هایی با زیربنای رایگان وردپرسی، جوملایی و …. این همه تفاوت قیمت وجود دارد؟ و هر به اصطلاح سازنده یا طراحی، مبلغی متفاوت از دیگران طلب می کند؟

کالبدشکافی یک سایت:

خب، برای پاسخ به این سوال مهم و کلیدی بیاید کمی ریزتر شویم و صورت مساله مان را جزئی تر بیان کنیم، در مورد بیشتر سایتهای اینترنتی می توان گفت که از اجزاء زیر تشکیل شده است که تمامی این پارامترها در قیمت تمام شده تاثیرگذارند:

  • دامنه
  • هاست
  • سی ام اس
  • افزونه ها
  • سئو
  • پشتیبانی

دامنه

Domain، دومین، دامین یا دامنه همان اسمی است که برای سایتتان برمی گزینید ومعمولا به .ir  و.com  منتهی می شود. اما طیف وسیعی از دامنه های قابل ثبت توسط نهاد بین المللی آیکان در دسترس است که قابل خریداری است. مانند .biz, .in, .xyz, .pro ,…

نکته 1: مرتبط با هر فعالیت و بیزینسی دامنه خاص وجود دارد. اما باز هم هیچ التزامی به رعایت این قانون نیست. مثلا برای یک شبکه ی ویدئویی بهتر آن است که دامنه ی .tv خریداری باشود، اما خب، اگر به هر دلیلی نشد و یا نخواستید هم مهم نیست!

نکته 2: دامنه ها به خودی خود تاثیر شگرف و چندان زیادی روی قیمت، سرعت، کیفیت سایت ندارند و اگر غیر از این شنیدید، باور نکنید! از نظر قیمتی، دامنه های روتین و معمولی و غیر خاص قیمت مشخصی دارند و البته تمام دامنه های غیرایرانی و بین المللی با دلار نوسان می کنند و در حال حاضر که این نوشتار در حال تکمیل است، دامنه ی .com  برای یکسال قیمتی معادل 210 هزارتومان دارد. ارزانترین دامنه نیز همان دامنه ی .ir است که مختص به ایران است و با قیمت 4 هزار تومان برای یکسال رزرو می شوند. استعلام قیمت این سایت ها براحتی مقدور است و کافی است تا عبارت “ثبت دامنه” را در اینترنت جستجو کنید تا قیمت روز آن و یا قابلیت ثبت بودن یا نبودن آن برایتان مشخص شود.

نکته 3: برخی شرکت های ثبت دامنه، برای دامنه های خاص هزینه های زیادی مطالبه می کنند و این هزینه منوط به یونیک(منحصر به فرد بودن)، سلیس بودن و ویژه بودن آن دامنه است. مثلا فرض کنید دامنه ی abc.com  یا abc.ir آزاد باشد. قطعا هزینه ی چند ده تا چند صد میلیونی باید پرداخت کنید که اگر پول زیادی در اختیار ندارید، این کار را نکنید! و این هزینه را صرف چیزهای مهمتری کنید. دامنه ی سرراست حکم شماره پلاک رند را دارد! مهم هست، اما در کارکرد خود سایت اثر مستقیمی ندارد.

نکته 4: مهم نیست که شما این دامنه را از کجا بخرید. اما تا حد ممکن سعی کنید دامنه ها را به نام خودتان رجیستر کنید که بعدا درگیر عواقب آن نشوید! این کار هزینه ای برای شما ندارد و شما براحتی می توانید همه نوع دامنه را به نام خود ثبت کنید.

نکته 5: نام دامنه در سئو تاثیر دارد، اما قابل چشم پوشی است. به کمک برخی پلاگین ها و برنامه های جانبی می توان اثرگذاری این مولفه را کم و زیاد کرد. مثل پلاگین wpml  در وردپرس

هاست

تقریبا پرحاشیه ترین قسمت تاثیرگذار بر روی قیمت سایت، همین هاست است که در واقع قسمتی از یک کامپیوتر قدرتمند موسوم به سِرور است که شما برای یکسال مقداری از آن را اجاره می کنید. بعضا کمتر یا بیشتر از این مدت هم می توان اجاره کرد. این سرور متعلق به یک سازمان و یا اداره ی دولتی و یا غیردولتی است که توسط برخی رابط ها به شما اجاره داده می شود. اما آنچه در قیمت این هاست تاثیرگذار است مولفه هایی چون محل سرور(داخل یا خارج ایران بودن، امکانات جانبی، امکانات سخت افزاری، اختصاصی بودن یا نبودن  هاست و… است که تقریبا خیلی از این مولفه ها در پرزنت به کارفرمایان گفته نمی شود و آمار و اطلاعاتی غالبا هجوآلود و اغراق آمیز که در واقع برای کارفرما مفید فایده هم نیستند بیان می شود. چیزهایی چون تعداد ایمیل، تعداد پارک دامنه، تعداد بکاپ روزانه یا هفتگی و… . این مولفه ها اگر چه مهم هستند، ولیکن تاثیرگذاری آنچنان بالایی ندارند و غالبا به کار نمی آیند.

نکته 1: برای یک سرویس خاص مثل فروشگاه، اگر نیاز به سرعت بالایی دارید می توانید از سرور اختصاصی یا کلاد(ابری) استفاده کنید. اما بهتر است در این مورد کمی بیشتر تحقیق کنید.

نکته 2: بگذارید صادق باشیم! آنچه باید بدان اهمیت بدهید میزان فضای ذخیره سازی یا ظرفیت هاست، پهنای باند و سرعت سرویسی است که در اختیار شما قرار میگیرد. چون در موارد دیگر می توانید در صورت نیاز سرویس خود را در هر لحظه ارتقاء بدهید.

نکته 3: اینکه سرور شما از کدام شرکت خریداری شده نیز خیلی حائز اهمیت است. پاسخگویی 24 ساعته، راهکارهای حرفه ای برای رفع مشکلات ناگهانی، همکاری با شما در صورت بروز مشکل و … آیتم های مهمی اند که نه کارفرما از آن اطلاعی دارد و نه طراح سایت ارزان در اختیار کارفرما قرار می دهد. احتمالا در این باب بعدتر بیشتر به صحبت خواهیم پرداخت.

سی ام اس:

سیستم مدیریت محتوا یا CMS در حقیقت همان برنامه ای است که با آن سایت پیاده میشود و بالا می آید. در حال حاضر معروف ترین و همه گیرترین سی ام اس بازار، ورد پرس، جوملا و دروپال هستند که حالت عمومی تری دارند. درست است که این سی ام اس ها رایگان اند، اما فراموش نکنید که این رایگان بودن به معنای کاملا مفت بودن اجرای آنها نیست و شما در قالب بسته ی رایگان تنها یک بستر را خریداری می کنید و برای بیشتر امکانات مدنظرتان بایستی هزینه بدهید! مانند آنکه به طوررایگان برای مدت دلخواه به شما زمینی بایر اهدا می شود. اما به ثمر رساندن و شکوفا کردن زمین، هم اهتمام و سخت کوشی می طلبد، هم باید هزینه کنید و آن را به دست کاردانش بسپارید! پس اینکه سی ام اس یا برنامه های نصب سایت ارزان و رایگان هستند، موجب نمی شود فکر کنید سایتتان باید رایگان طراحی شود!

افزونه ها:

 اینها در واقع بیل، کلنگ، تراکتور و ادوات کشاورزی شما هستند که به وسیله ی آنها زمینتان را آباد می کنید. برخی از این افزونه ها و پلاگین ها رایگان اند، برخی پولی و برخی دیگرهم قفل شکسته. اما این افزونه های قفل شکسته و اصطلاحا نال شده از لحاظ امنیتی توصیه نمی شوند. چه بسا شما افزونه های خوبی برای سایتتان نصب کرده اید که نال و قفل شکسته اند، اما باید بدانید که ریسک بزرگی را متحمل شده اید! چه بسا حتی برخی از نیازهای شما در سطح نیمه حرفه ای و حرفه ای توسط برخی افزونه ها، ماژول ها و پلاگین های محدود و غیررایگان رفع شود و نیازی به خرید و فعال سازی نسخه ی پولی یا پرمیوم آنها ندارید که مجبور باشید برای فرار از این اوضاع برای هر چیز کوچی ریسک استفاده از افزونه های نال شده را به جان بخرید! این قانون در مورد قالب سایت نیز حاکم است. بعضا بایستی برای برخی افزونه ها و پلاگین ها هزینه کرد. خرید قانونی این افزونه ها هم چالش خود را دارد.

سئو:

سئو(SEO: Search Engine Optimization) یا “بهینه سازی کردن سایت برای اینکه موتورهای جستجو سایت شما را بهتر ببینند” حلقه ی مفقوده و کمتر شناخته شده ای است که بسیاری از طراحان نه از آن حرفی میزنند و نه شناختی از آن دارند. راستش بالاآوردن سایت ارزان بدون لحاظ کردن نکته های سئو و افزایش رنکینگ یعنی اینکه شما زمینتان را آماده ی کاشت کنید، در آن دانه بکارید، اما آب ندهید و انتظار محصول و بازدهی داشته باشید! همین قدر جدی و مهم! وقتی سایتتان سئوی خوبی نداشه باشد، اصلا مهم نیست که چه ظاهری دارد! باید گفت که سایت ارزان و زیبا بدون سئو یعنی اینکه شما یک مهمانی مهم تدارک دیده اید، کلی بزک دوزک کرده اید، اما یادتان رفته مهمان دعوت کنید! همین قدر بی مفهوم و ناکارآمد! اما چرا این مهم در پرزنت ها گفته نمی شود!؟

دلایلی مانند اینکه:

  • سئو یک کار تخصصی است که بسیاری سواد اجرا و حوصله ی پیاده سازی آن را ندارند،
  • امری زمان براست و نتیجه ی آن در کوتاه مدت مشخص نمیشود که قابل ارائه به کارفرما به عنوان بیلان کاری باشد،
  • توجیه هزینه بر بودن سئو برای کارفرما از طرف طراح کار آسانی نیست، پس طراح سایت اصلا بدان نمی پردازد،
  • معادل سازی ریالی بر اساس زمان صرف شده برای آن مشکل است واز طرف دیگر نمی توان به عنوان پروژه ای مقطعی بدان چشم داشت و… پس اصلا مطرح نمی شود!

نکته:همیشه استانداردها و اقدامات اولیه ی سئو رو از طراح سایت ارزان بخواهید. ببینید با چه بستری سایتتان را به شما تحویل و برای ادامه ی کاربه شما آموزش می دهد. به عبارت بهتر: ببینید اقدامات اولیه ی مهم در این خصوص را انجام می دهد یا نه و اگر انجام نمی دهد از او بخواهید!

پشتیبانی:

ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که هرگز در طی سال به سایتتان سر نمی زنید؛ پس ارورها، باگ ها، کارنکردن افزونه ها و …. از دید شما پنهان می ماند و تنها در صورتی این موضوع پررنگ می شود که شما یا دیگرانی متوجه نقصی اساسی در عملکرد سیستم بشوید. آنجاست که گذرتان به پشتیبانی می افتد! حالا یا پشتیبان سریعا وارد عمل شده و رفع مورد می کند و یا ابتدا طلب وجه می کند و بعدا اقدام می کند. پربیراه نیست اگر گفته شود وظیفه ی پشتیبانی رفع خطاهای احتمالی به صورت خودجوش است و نه اینکه با گوشزد کردن دیگران اقدام شود. این امر هم مستلزم آن است که خود طراح به طور برنامه ریزی شده سایت را بررسی و رفع مشکل نماید و یا اینکه در صورت بروز مشکل سریعا پاسخگو باشد و با تاخیرات متعدد اعتبار سایت شما را پایین نکشد. پشتیبانی یک سایت در خیلی از موارد که به روزرسانی دوره ای برای سایت انجام نمی گیرد، حکم آتشنشانی را دارد که ممکن است در طول سال یکبار هم بدان نیاز پیدا نکنید! اما وای به روزی که نیاز باشد! ممکن است پیداکردنش به این راحتی هم نباشد! بخصوص اگر سایت معتبر و خوبی دارید حتما پشتیبان خوب و قابل اعتمادی برایش پیدا کنید.

قراردادهای پشتیبانی به دو صورت عمده است:

  • طی یک قرارداد کلی سالیانه، کلیه ی کارها و سفارشات شما را انجام می دهد که شامل رفع ایراد یا بروزرسانی محتوا و محصول است.
  • یا طی یک قرارداد موردی، موضوعات رخ داده را بررسی و رفع مورد می کند.

 اگر سایتتان مرتب به روز نمی شود و یا اینکه خودتان علم به روزرسانی و رفع مورد سایت را دارید، پس می توانید قرارداد نوع دوم را انتخاب کنید.

دلایل شکست و ناکامی یک سایت” را بخوانید

نتیجه:

با توجه به مسائل گفته شده، ممکن است به شما مبلغ اندکی برای سایتتان پیشنهاد شود. اما با اطمینان می توانم بگویم که یک جای کار می لنگد و امکان ندارد یک سایت استاندارد با توجه به مفاد بالا وجود داشته باشد که با قیمت بسیار پایین به شما ارائه شود. چون رعایت موارد بالا آنقدر هزینه بر و زمان بر هستند که کسی زیربار انجام آنها با مبلغ کم نمی رود. پس اگر چنین پیشنهادی به شما شد، دنبال آن نواقص و لگ ها بگردید و سعی کنید از آن ها سر دربیاورید. در سوی دیگر هم وقتی سایتی با هزینه ی بالا به شما پیشنهاد شد، این خواستها را از طلب کنید و بخواهید تا توضیحات کاملی در خصوص هر بند به شما ارائه شود، نه اینکه صرفا به کلی گویی و ارائه ی مطالب پرطمطراق و هجوآلود بسنده شود و یک سری اطلاعات قلمبه سلمبه به شما داده شود که در کمتر از نیم ساعت بخش زیادی از آن اطلاعات را فراموش کنید!



هر دو روی سکه ی طراحی سایت ارزان و گران را به شما گفتم تا با چشم باز و ذهن آماده به سراغ طراحان سایت بروید و بیگدار به آب نزنید! اگر نیاز به مشاوره یا همفکری داشتید در هر ساعتی از روز با من تماس بگیرید و نیازها و خواست هایتان را مطرح کنید تا به شما در حد توانم کمک کنم. در زمینه ی تولید محتوا و طراحی سایت ارزان و گران! از صفر تا صد می توانید روی کمک ما حساب کنید. نمونه کارهای طراحی سایت را در اینجا ببینید.

در پایان، راجع به سئو در ویکی پدیا می توانید بیشتر بیاموزید

Taggs:
Write a comment