سپنتا محرمی

طراح وب

مقاله نویس

طراحی کارت تبلیغاتی

تولید کننده محتوا

سپنتا محرمی

طراح وب

مقاله نویس

طراحی کارت تبلیغاتی

تولید کننده محتوا

پست بلاگ

دلایل شکست سایت و نارضایتی کارفرما

28 آذر 1399 طراحی سایت
دلایل شکست سایت و نارضایتی کارفرما

گستره ی وب زباله دان بزرگی از سایت هایی است که یک روز با ذوق و شوق روی کارآمده اند و چندی بعد در انزوای کامل نیست و نابود شده و چیزی از آنها باقی نمانده است. سایت هایی که به نوعی ناکام مانده اند، انتظارات صاحبان خود را برآورده نکرده اند. در نهایت موجب شکست سایت شده و پروژه ای ناموفق قلمداد شده اند.

مقدمه

در بُعد تجارت، بسیاری از افراد هستند که در مرحله ی شروع کسب و کار و یا در ادامه به منظور بهبود کار و یا پیشبرد بیزینس خود، در تصمیمی انقلابی تصمیم به راه اندازی وبسایت خود می گیرند. تصمیمی که ممکن است پس از مدتی با دلسردی همراه شده و احتمالا چون انتظارات را برآورده نمی کند، باعث نومیدی و یاس کارفرما می شود. نتیجه آنکه پس از مدتی آن را رها می کنند و بعد هم از تمدید دوره ای آن صرفنظر می کنند تا پرونده ی آن کاملا بسته شود.

پس از طی دوره ی گذاری که کارفرماها مایوس از سایت ناموفق، سراغ جایگزین های دیگر رفته، آن را به کناری انداخته بودند و یا سایتشان را بسته بودند، دوره ی رجعت یا بازگشتی هم پدیدار شد. اما دوره ی بازگشت چگونه شکل گرفت؟ همه گیری روزافزون اینترنت و بروز بیماری های پاندمی چون کرونا که در نخستین واکنش، کسب و کارهای فیزیکی را تحت الشعاع قرار داد، باعث شد تا مجددا توجه کارفرمایان به سایت ها بخصوص سایت های با بستر فروش جلب شود. البته تفاوت بزرگ این دوره نسبت به دوره ی پیشین در آن بود که بواسطه ی تجربه ی نسبتا تلخ گذشته، کارفرمایان با وسواس بیشتر و دست به عصاتر پیش بروند. هوشمندی کارفرما یا نظرخواهی از مشاوران و کارشناسان شاخصه ی این دوره ی کارفرمایان بود. دوره ای که افراد هدفمند تر دست به انتخاب زدند و سراغ هر پروژه ای با هزینه ی اندک از جانب هر دوست و آشنایی نرفتند.

 

شکست و ناکامی سایت ها!

دلایل متعددی را برای ناکامی و شکست یک پروژه ی وبسایت می توان برشمرد. دلایلی که برخی به کارفرما برمی گردد و برخی دیگر به طراح سایت. اما سنگینی کفه ی ترازو به سمت کارفرما سنگینی می کند و بایستی اذعان کرد که شکست سایت و یک پروژه ی اینترنتی عمدتا ناشی از عملکرد یا تصمیم گیری بد کارفرماست. کما اینکه موفقیت آن نیز مرهون همین توجه است. عمده دلایل از این قرار است:

 

جوگیر شدن:

اعتقاد دارم که تصمیم عده ی زیادی از این کارفرمایان محترم و حتی افراد شخصی، با مطالعات کارشناسی زمینه ای و پیش مطالعات دقیق همراه نیست. یعنی چه؟ اصولا معلوم نیست فرد چرا و به چه منظور می خواهد سایت خود را تاسیس کند. بی پرده بگویم: بسیاری از افراد تنها به این علت سایت می زنند، که دوست یا همکارشان نیز سایت زده است! ولی آیا این دلیلی کافی برای سایت زدن است؟ تعجب نکنید! دقیقا چشم و هم چشمی دلیل عمده ی برخی است! این افراد اغلب به کمتر از دامنه ی .COM هم راضی نیستند و دامنه ی .IR  برایشان بی کلاسی است! خب نتیجه ی این روند هم آن است که وقتی مدتی گذشت و خروجی مقبولی ار آن پدیدار نشد، این هزینه کرد برای سایت صرفا پرداخت پولی بدون بازگشت محسوب شده و در نهایت حداکثر پس از دو یا سه سال این سایت هم جمع می شود و به تاریخ می پیوندد.  پس اول تکلیفتان را روشن کنید و آگاهانه بر اساس نیازسنجی و مطالعه اقدام کنید.

 

انتظار کاذب:

انتظار غالب کارفرمایان از سایت ها، بخصوص سایت های شرکتی صرفا اعتبار بخشی به کارت ویزیتشان است. به عبارت عامیانه تر می خواهند تنها با ارایه ی کارتشان به مخاطب یا مشتری، مستقیم و غیرمستقیم به سایتشان اشاره کنند و فارغ  از نوع و حجم خدماتی که سایت ها می توانند به آنها ارائه دهند، تنها ظاهر و نمایه ی سایت برایشان کافی و قانع کننده است. در حالیکه سایت ها پتانسیل بسیار زیادی برای معرفی و انجام خدمات دارند.

خب، ایراد کار کجاست؟! با این دید، توقعی در همین حد باید از سایت داشته باشید! نمی توانید با هزینه ی کم، سایتی با قالب آماده راه بیاندازید، هیچ کاری نکنید و بعد هم انتظار داشته باشید با سرچ فلان کلیدواژه، شما در مقام اول و صفحه ی اول نتایج دیده شوید! (مشکلی که با غالب کارفرماها داشته و دارم). پس بدانید که اگر هم برای این منظور میخواهید سایت طراحی کنید بایستی به مولفه های دیگری توجه کنید. مثلا اسم دامنه(سایت)، ظاهر سایت، رنگ بندی و استفاده از تصاویر مناسب و … خصوصیت بارز این نوع سایت ها، به روز نشدن آنها در مدت زمان طولانی است. دانش سایت داریتان را بالا ببرید تا موجب شکست سایت خود نشوید.

 

سایت، مُسکن نیست!

مدتهای مدیدی کارفرمایان تنها زمانی به سراغ زدن سایت می آمدند که بازارشان کساد شده بود! حقیقت این است که ساخت سایت معجزه نمی کند و کسب و کارتان را کن فیکون نمی کند. حداقل نه در مدت زمان کوتاه! سایت راهکاری نیست که به صورت مقطعی و یا در مدت زمان کوتاه اثرگذار باشد. به دیگر عبارت، سایت نه مُسکن است و نه معجزه می کند.

زدن سایت یک استراتژی کسب و کار و یک نوع سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت محسوب می شود. بدون تعارف بگویم که اگر کارفرمایی انتظار جز این از سایت داشته باشد، در واقع الفبای تجارت در دنیای امروز را نیاموخته است. پس توقع منطقی و معقولی از سایت داشته باشید. در غیر اینصورت شکست سایت شما محتمل است.

 

سایت جانشین ندارد!

برای تقریبا هر کارفرمایی در بازه ای از زمان، دوره ی گذار یا دورانی که من به آن دوران هیجان کارفرمایان می گویم، وجود دارد. دوره ای که افراد مایوس از بازخورد و عملکرد سایت، برای بسیاری از بیزینس های کوچک و بعضا متوسط خود سراغ روش های دیگری چون ایجاد کانال و گروه های تلگرامی و واتساپی، ایجاد پیچ های اینستاگرامی و تبلیغ کسب و کارهایشان در دیوار و شیپور می روند… غافل از اینکه سایت کارکرد مستقل و مجزایی دارد و هیچ وقت هیچ پلتفرم دیگری را نمی توان جایگزین آن کرد. در حقیقت، بسترهای شبکه های اجتماعی که در بالا به آنها اشاره شد، تنها مکمل سایت هستند که اگر نباشند، خللی در کار ایجاد نمیکنند و بودنشان برای تعامل با مشتریان مفید فایده است. برای هر نوع بیزینسی فارغ از اندازه و نوع آن، شما به یک سایت نیاز دارید. تنها اگر قصد دارید برای مدتی موقت و به طور آزمایشی کاری را راه بیاندازید، شاید بتوانید سایت را فراموش کنید.  اگر چنین احساس نیازی نمی کنید، پس به احتمال قوی شما کارکرد و جایگاه سایت را نمی شناسید. ایراد در شماست و نه در سایت!

 

پول کم، آش زیاد؟!

یکی از قویترین دلایل شکست سایت شما می تواند این باشد که یا سراغ افراد غیرحرفه ای و تازه کار رفته اید و یا اینکه آنچنان بر کم هزینه تمام شدن سایتتان تاکید کرده اید که طراح برآن شده تا برخی امکانات و برنامه های جانبی را از خود برنامه یا از قسمت پشتیبانی آن حذف کند.

پس انتظار نداشته باشید با پول کم، آش زیاد بخورید! اگر هم چنین انتظاری دارید، بهتر است به تمام جزئیات و امکانات مدنظر طراح خود دقت کنید و آن را با کارشناسان دیگری مطرح کنید تا دستتان بیاید که چه چیزهایی را احتمالا بدست آورده و یا از دست داده اید! سایت را هرگز بدون قرارداد پشتیبانی، بدون سئو، بدون بروزرسانی محتوا و … تحویل نگیرید. مگر اینکه توقع اندکی از سایتتان داشته باشید.

 

طراحی ناشیانه:

گاهی شما به عنوان کافرما، به زعم خودتان هم هزینه کرده اید و هم وظایف مربوط به خودتان را انجام داده اید و باز هم نتیجه ای در میان مدت و بلند مدت حاصل نشده است! ایراد کار در کجاست؟! می توانم بگویم که احتمالا گیر کار در سمت طراح شماست. یا از بستر نرم افزاری مناسبی بهره نبرده، یا جزئیات مهمی چون ظاهر سایت، روانشناسی رنگ، شناخت مخاطب، اقدامات اساسی برای سئو، افزونه های مناسب و… را در کارش دخیل نکرده و نتیجه ی آن آش شله قلمکاری شده است که نه ظاهر مناسبی دارد، نه سرعت خوبی، نه محتوای منسجم و یکپارچه ای. شاید سایتتان هم مملو از محتوا باشد، اما اگر محتوای شما کپی است و هیچ تکاپویی برای تولید محتوای اصل و ناب از طرف طراح شما صورت نپذیرفته، یقینا گل به خودی دریافت کرده اید!

در این شرایط باید چه کرد؟

توصیه می کنم دراین شرایط سوال بپرسید و چند و چون کار را طی مشاوره و گپ و گفت با دیگر طراحان جویا شوید و پس از اطمینان از اینکه ایراد از جانب  طراح شماست، یا با وی قطع همکاری کنید و یا برای اصلاح ایرادات با ایشان اتمام حجت کرده و بازه ی زمانی تعیین کنید. البته شوربختانه در بیشتر موارد نه طراح مسئولیت کار را می پذیرد و نه بدون چشم داشت سعی در رفع ایرادات خواهد نمود و در نهایت اگر هم بتواند کاری انجام دهد، یقینا مطالبه ی دستمزد خواهد کرد. پس توصیه می کنم که در ابتدای کار با شناخت بیشتر ورود کنید تا بعدتر مجبور نباشید از هزینه و زمان خود بیش از حد معمول مایه بگذارید. یعنی همان اول کار سنگتان را وا بکنید!

 

نکات کلیدی

برای راهگشایی بیشتر و پرهیز ار شکست سایت، من این پرسش ها را مطرح کرده ام و به نکاتی نیز اشاره نموده ام. پاسخگویی و تاملی کوتاه به آنها، بهتر می تواند به شما در یافتن مسیر کار کمک کند.

پاسخ دهید:

  • شما جزء کدام دسته از افراد بالا هستید و یا در کدام مرحله قرار دارید؟
  • از سایتتان چه هدفی را دنبال می کنید؟ چه معیارهایی برای سایتتان اولویت دارند؟ ظاهر، محتوا، فروش و…
  • با پتانسیل ها و امکانات یک وبسایت معمولی و حرفه ای به چه میزان آشنا هستید؟
  • آیا پنل های مختلف سایت مانند سایت های بلاگی، فروشگاهی، تخصصی و… را می شناسید و یا فکر می کنید همه شان یکی است؟
  • آیا می دانید که اصولا چند نوع وبسایت(از نظر ساخت و بستر نرم افزاری یا کدنویسی) و با چه امکاناتی وجود دارند؟ نقاط ضعف و قوت هر یک را می دانید؟
  • ایا از ایمیل شرکتی خود برای انجام ارتباطات بهره می گیرید؟ آیا اصولا برای شما مهم است که از این آیتم استفاده کنید؟
  • آیا می دانید آنچه که اغلب طراحان به عنوان امکانات سایت با آب و تاب برایتان ردیف می کنند، در حقیقت چندان مهم نیستند و تعداد پارامترهای تاثیرگذار در موفقیت یک سایت از تعداد انگشتان یک یا نهایتا دو دست بیشتر نمی شود؟
  • آیا می دانید که لزوما دامنه و بیشتر بودن فضای هاست و پهنای باند برای موفقیت سایت کارایی ندارند و همه چیز باید آگاهانه و به مقدار نیاز و مناسب تهیه شود؟

تامل کنید:

  • آیا فکر می کنید که بدون وبسایت و تنها با اتکا به شبکه های اجتماعی می توانید خود و خدمات خود را معرفی کنید و به هدف خود برسید؟ (اگر چنین است، احتمالا یا هدف کوچکی را برگزیده اید و یا جایگاه و عملکرد سایت را نمی دانید).
  • آیا فکر می کنید که دانش سایت سازی و سئو و … همانند تعویض سیستم عامل ویندوز کامپیوتر شماست که هر فردی با اندک دانشی بتواند آن را نصب کند و انتظار موفقیت آن را هم داشته باشید؟ سیستم عامل شما در حال رقابت با هیچ کسی نیست! اما وبسایت شما با لشگر بیشماری از رقبا در حال نبرد خواهد بود.

و دهها سوال و نکته ی دیگر که می تونید از مشاور و طراح سایتتان بپرسید…

 

جمع بندی:

امروزه کارفرماها از دل یک سایت، یک یا چند هدف زیر را دنبال می کنند:

  • معرفی خود و کسب کارشان
  • ارائه ی نمونه کار و نمونه ی خدمات
  • فروش محصول، خدمات و یا کالا
  • اعتبار بخشی به پکیج هویتی شان
  • کاستن از مراجعین حضوری شان و کاهش هزینه ها
  • ارزیابی دقیقتر از جامعه ی هدف و تبلیغات هدفمند
  • و…

پس ابتدا خودتان، توقع، زمان، هزینه و… را بر روی برگه بیاورید، با چند نفر مشاوره کنید و پس از تعیین تکلیف نهایی، اقدام به راه اندازی وبسایت کنید.

پیرامون محتوا سازی و نوشتن یک محتوای ناب این مقاله را بخوانید

کلام آخر و پیشنهاد:

ما برای تمامی پرسش های بالا پاسخ منطقی و معقولی داریم که حاصل چندین سال تجربه و نیز دانش تخصصی است. حاضریم:

  1. به طور مفصل آنها را با شما درمیان بگذاریم
  2. یا اینکه با تکیه بر اعتماد شما، بهترین و مفید ترین پکیج را تقدیم تان کنیم تا امکان شکست سایت شما را به صفر برسانیم.

در تمامی ساعات روز می توانید از طریق شماره تماس 09366420606 با من در تماس باشید و یا با آی دی I35TA در تلگرام و اینستاگرام با من در تعامل باشید. نمونه کارهای ما در اینجا ببینید:

https://35ta.ir/#works-e

 

 

گردآوری و تالیف: سپنتا محرمی

تمامی محتوا و مطلب فوق نوشته ی خود من(سپنتا محرمی) بوده و مطالب آن از جایی کپی نشده است.

 

 

 

Taggs:
Write a comment