سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

پست بلاگ

خلاصه نویسی متن یا مقاله برای تولید محتوا

24 آذر 1399 seo
خلاصه نویسی متن یا مقاله برای تولید محتوا

 رمز نخست برای تولید محتوا، اصیل بودن آن است! یعنی تولید محتوای ناب! حالا چگونه برای یک پست، مطلب تهیه کنیم؟ قرار است به شما بگویم که چگونه یک متن طولانی را برای یک محتوا خلاصه نویسی کنید.

اول: چرا متن؟!

برای اینکه شما در سئو و رنکینگ گوگل بالا بیایید و دیده شوید، به ناچار باید محتوا تولید کنید. این مفهوم بخش مهمی از سئو است. اما محتوا چیست؟

متن/ویدئو/صوت/عکس و…

در این بین، متن بیشترین تاثیرگذاری و بعد از آن ویدئو بیشترین اثرگذاری را برای موتورهای جستجو دارد. عکس و صوت هم مکمل متن هستند. چون ربات های گوگل در حال حاضر می توانند متن را به خوبی کاوش(کراول و ایندکس) کنند، اما فعلا خیلی در مورد ویدئو و صدا و عکس قوی نیستند و تنها اگر برای فیلم، عکس و صوت هم کپشن و توضیحات بنویسیم، میتواند اثر گذاری آن را بالا ببریم که بعدتر به آن می پردازیم. خب، حالا فهمیدید چرا متن برای ما مهم است؟!؟! تولید متن، مترادف با تولید محتوا است.

چرا خلاصه نویسی؟

برای تولید محتوا و نگارش یک متن چه کارهایی میشود انجام داد؟

  • مقاله از خودمان بنویسیم
  • مقالات خارجی را ترجمه کنیم
  • با دیگران مصاحبه کنیم
  • سخنرانی های افراد در همایش ها را پیاده کنیم
  • خلاصه نویسی کنیم و…

می بینید که یکی از راحت ترین کارها برای تولید محتوا، خلاصه نویسی است! اما خلاصه نویسی از چه چیزی؟

کتاب، مقاله، فیلم، صوت، سخنرانی

پس هرچه متن می بینید، می توانید خلاصه نویسی کنید…. اما ما به دنبال تولید محتوای اصیل و غیرکپی هستیم.

یعنی به هیچ وجه نباید کپی باشد…

کپی یعنی سم! یادتان باشد…

چرا کپی نه؟

یکی از بزرگترین آسیب های تولید محتوا، آن است که شما مطالب دیگران را در پیج خودتان کپی-پیست کرده باشید. گوگل الگوریتمی دارد به نام “الگوریتم دزدان دریایی” که کارش تشخیص متن اصلی و کپی شده است و از روی تاریخ انتشار پست، کامل بودن متن، مقایسه ی قسمت هایی از متن ها با یکدیگر می فهمد که چه کسی مطلب اصلی را اول زده و چه کسی از روی او کپی کرده است.  و اگر بفهمد که کدام صفحه کپی است که می فهمد چه؟! کار ان صفحه تمام است! یعنی چه؟؟ یعنی اون سایت در لیست سیاه گوگل قرار می گیرد و بعد از ان هرکاری بکند دیگر فایده ندارد…. چون گوگل ان سایت را به عنوان یه سایت کپی کار و دزد محتوا شناخته و دارای سوء سابقه شده است! به همین راحتی؟!

مقاله ی مرتبط در خصوص: دلایل شکست یک سایت را بخوانید

روش خلاصه نویسی چیست؟!

  • اول اینکه اگه نوشته یا مقاله چکیده دارد، خیلی دقیق چکیده را مطالعه کنید.
  • ایده‌های اصلی آن نوشته را هایلایت کنید و یا زیرش خط بکشید
  • بهترین روش خلاصه نویسی این است که متن را بخوانید و بعد در برگه ای دست نویس آن را پیاده کنید تا وسوسه نشوید قسمتی از متن را کپی-پیست کنید.
  • هنگام مطالعه از کلمات کلیدی و جملات اصلی نت‌برداری کنید. این اصل مهمی است.
  •  توضیح مختصر و دو-سه خطی از هر پاراگراف طولانی بنویسید. نیاز نیست خیلی وارد جزئیات شوید.
  • کلمات کلیدی (کلیدواژه‌ها) برای استفاده در خلاصه را شناسایی کنید و بیاورید.
  • نتایج را شرح دهید. نتیجه ی اخر هر مقاله را خوب بخوانید و بعد آن را دوباره با زبان خودتان بنویسید.
  • ایده‌های اصلی ارائه شده در مقاله را به هم ربط بدید. نوشته نباید از هم گسیخته و نامانوس باشد.
  • از زمان حال استفاده کنید. اگر جملات دارای افعال گذشته و آینده هستند، انها را به زبان حال تبدیل کنید.
  • پیش نویس خود را مورد بازبینی قرار دهید
  • یکی از بهترین راه های خلاصه نویسی، طراحی پرسش های مرتبط با موضوع و در نتیجه یافتن پاسخ برای هر یک است. بخصوص اگر می خواهید متن مورد نظرتان توسط فرد نابلد دیگری خلاصه نویسی شود، این روش شدیدا توصیه می شود.

استانداردها/بایدها و نبایدها:

  • باز هم می گویم که در هر نوع تولید محتوا ، کپی خوب نیست. اگر می خواهید کپی کنید، اصلا ننویسید. مگر اینکه مجبور باشید و آن کار برای رفع تکلیف باشد که در آن صورت هم خیانت کرده اید. هیچ وقت عین جمله را کپی نکنید. این بدترین کار ممکن است. برداشت خودتان را بنویسید و یا جمله بندی را عوض کنید.
  • حداقل تعداد کلمات یک نوشته باید بین 300 تا 350 باشد که ایده آل ترین حالت آن 800 کلمه و بیشتری حد کلمه نیز 1200 تا 1500 کلمه است. داخل برنامه ورد، و در قسمت پایین برنامه، تعداد کلمات درج شده و براحتی شمارش می شود.
  • سعی کنید یکبار مقاله را بخونید، بعد برگردید و شروع به نوشتن کنید. اگر یادتان رفت، پاراگراف به پاراگراف ان را مرور کنید و باز خلاصه نویسی کنید.
  • از خود خلاقیت به خرج بدهید و شعر و ضرب المثل و حکایت بیاورید و یا به فلان داستان قدیمی اشاره کنید.
  • و مهم اینکه اگه دیدید یک قسمتی از متن جالب است، اما ناقص گفته شده، بگردید و منابع دیگر را از اینترنت پیدا کنید و نوشته را کامل کنید. مطالب ناقص را منتقل نکنید و البته حذفش هم نکنید! حیف است.
  • بهتر است تا حد امکان از زبان محاوره ای و گفتاری در مطالب خود استفاده نکنید. چون معمولا افراد در اینترنت، جملات و کلمات را رسمی و نوشتاری جستجو می کنند. مثلا ننویسید: “چطوری می تونیم یه پست خوب و قشنگ بذاریم؟”.. بگویید: “چگونه می توان یک پست استاندارد و با کیفیت گذاشت”.
  • از کلمات مترادف به جای واژه ها استفاده کنید و با کلمات و جملات بازی کنید. مثلا به جای “واژه” از “کلمه “استفاده کنید و جمله ی خودتان را بسازید.

در نهایت اینکه شالوده ی تولید محتوا ، تولید متن است و بایستی یاد بگیریم که چگونه با کمترین چالشی آن را ایجاد کنیم.

چنانچه با این موضوع علاقمند بودید، شاید این مطلب از سایت ویکی پدیا مکمل این نوشته ها باشد

Taggs:
Write a comment