20 قدم برای اولین فروش در فروشگاه اینترنتی

جدول محتوای این پست را ببینید
- 1 فکرتان را مدرن کنید!
- 1.1 1- فروشگاهتان را استانداردتر کنید!
- 1.2 2- تنبلی را کنار بگذارید!
- 1.3 3- خودتان خرید کنید!
- 1.4 4- از یک دوست یا فامیل بخواهید که از شما خرید کند!
- 1.5 5- از مشتری بخواهید اینترنتی خرید کند.
- 1.6 6- از دوروبرتان شروع به تبلیغ کنید.
- 1.7 7- ددلاین تعیین کنید.
- 1.8 8- سایر روشهای تبلیغی را در پیش بگیرید.
- 1.9 9- سایتتان را شفاهی تبلیغ کنید.
- 1.10 10- تمام توجهتان را صرف فروش اینترنتی کنید.
- 1.11 11- تمایز بسازید!
- 1.12 12- اعتمادسازی کنید!
- 1.13 13- سئو کنید!
- 1.14 14- ترب کنید!
- 1.15 15- زیر نظر بگیرید و آنالیز کنید!
- 1.16 16- ارسال سریع و متمایز!
- 1.17 17- پیوست کنید!
- 1.18 18- تغییرات را فراموش نکنید.
- 1.19 19- ناامید نشوید!
- 1.20 20- استراتژی خروج داشته باشید!
- 1.21 نتیجه گیری و نکته طلایی!
شادباش میگوییم! شما فروشگاه اینترنتی خودتان را راهاندازی کردهاید! قدم بعدی برای رسیدن به موفقیت چیست؟ باید بدانید که راهاندازی فروشگاه، اولِ کار و شروع چالشهای جدیدی چون جذب مشتری، ترغیب مشتری به خرید، نگهداشت مشتری و… است. من سپنتا هستم و در این نوشتار سعی میکنیم نقشه راه رسیدن به اولین فروش محصول و فروشهای بعدی را با هم مرور کنیم.
در انتهای این متن، من یک راز را به صورت تلنگر برایتان مطرح خواهم کرد که شاه کلید فروش اینترنتی است!
فکرتان را مدرن کنید!
اگر شما جز آن دسته افرادی هستید که تا پیش از راهاندازی فروشگاه اینترنتی، در بازار سنتی فعال بودید، بایستی این را مدنظر داشته باشید که؛ بازارهای اینترنتی تفاوت بنیادینی با بازارهای سنتی دارند. پس طرز تفکر خود را تغییر دهید. لازمه موفق شدن در این بازار آن است که علاوه بر تغییر سبک فروش، تفکرتان را نیز مدرن کنید. مثلاً شما نمیتوانید آنلاین سفارش بگیرید و برای تحویلدادن جنس، حضوری به مشتری وقت بدهید! یادتان باشد که رقبای شما در این بازار، محدود به همکاران منطقه یا شهرستان شما نیستند. بلکه شما در سطح کشور دیده میشوید که این هم به نوبهی خود میتواند یک ریسک و یا یک فرصت مغتنم باشد. در حقیقت این شمایید که باید در این بازار خودتان را ثابت کنید.
1- فروشگاهتان را استانداردتر کنید!
شما هرچقدر هم که برای طراحتان هزینه کرده باشید، باز هم مواردی وجود دارد که بایستی تکمیل شوند. مثلاً در صفحه محصول، آیتم توضیحات کوتاه و مفصلی وجود دارد که معمولاً به علت فقدان اطلاعات ارائه شده از جانب شما، خالی یا ناقص میماند. خب این وظیفه شماست که با توضیحات مبسوط و کافی هیچ ابهامی برای مشتری باقی نگذارید و یا چنانچه ایرادی در خصوص تصویر محصولتان وجود دارد، آن را مرتفع کنید. در سایتتان چرخ بزنید و آن را با سایتهای رقیب مقایسه کنید و خلاءها را پر کنید.
2- تنبلی را کنار بگذارید!
رویه فروش اینترنتی با فروش کلاسیک و سنتی متفاوت است. پس مستندات و فیلم های من در خصوص بارگیری و ویرایش، ارسال سفارش و …را خوب ببنید و از کنار آنها ساده نگذرید. در حقیقت اگر همین متن را نیز تمام نمیکنید، پس بیخیال فروش اینترنتی شوید! شما مسیر را اشتباه آمدهاید! فروش اینترنتی، پروژهای دقیق و حساس است و با به کناری انداختن و امیدوار به فروش بودن راه به جایی نخواهد برد!
3- خودتان خرید کنید!
برای اینکه بدانید سایت شما چقدر کاربرپسند است و نیز چه باگهای احتمالی در مورد حملونقل، مالیات، بستهبندی و … دارد، خودتان اولین نفری باشید که برای خرید اقدام میکنید! بهعنوان یک کاربر که به سایتتان رسیده، موردی را انتخاب کنید و تا آخر مسیر پیش بروید و هر نکتهای که به ذهنتان خطور میکند را یادداشت کنید و به طراحتان یادآور شوید. این کار علاوه بر حسن بالا، به شما امکان راهنمایی تلفنی در مواقعی که فردی در خرید دچار مشکل شده می دهد. مثلا شما باید بدانید که کد تخفیف چیست و مشتریان شما کجا باید آن را وارد کنند و … .
4- از یک دوست یا فامیل بخواهید که از شما خرید کند!
از دوست یا مشتری دیرینه ی خود که آشنایی کافی به فضای مجازی دارد، بخواهید که از شما خرید کند. اینکه نفر دیگری به جز شما اقدام به خرید کند، دو علت دارد: نخست اینکه بازخوردهای متفاوتی از شما بروز خواهد داد. دو اینکه حس بسیار خوبی به شما منتقل خواهد شد! بهتر است خرید با دیوایسهای مختلف مانند موبایل یا تبلت هم باشد. شما محصولی را در ذهن خود انتخاب کنید و به وی بگویید آن را در سایت پیدا و خرید کند تا از مراحل جستجو و یافتن محصول هم اطمینان پیدا کنید. حتما بازخورد آن را در نظر بگیرید.
5- از مشتری بخواهید اینترنتی خرید کند.
در واقع از اینجا به بعد شما وارد فاز عملیاتی میشوید. برای ترغیب مشتری، تخفیف قابلتوجهی روی یک یا چند محصول درج کنید و از وی بخواهید به سایت مراجعه کند و خرید کند. بهتر آن است که علاوه بر تخفیف قابلتوجه، ارسال رایگان نیز برای آنها در نظر بگیرید. برای ترغیب مشتریان خود به خرید چند راهکار دارید:
الف: برخی محصولاتتان را فقط از طریق سایتتان به فروش برسانید: برای اینکار یک یا چند محصولتان که فروش نسبتا خوبی دارند را صرفا از طریق سایت عرضه کنید و تا حد ممکن از عرضه سنتی و دستی آن محصولات اجتناب کنید. مثلا به مشتری خود بگویید که فلان محصول فعلا در انبار موجود نیست، اما اگر امروز خرید اینترنتی را تکمیل کنید، طی چند روز آتی در صورت گران تر شدن محصول، با قیمت فعلی و هزینه رایگان برایتان ارسال خواهد شد.
ب: کد تخفیف قابل توجهی لحاظ کنید: این نظر شخصی من است؛ هر چه که می خواهید بعدتر به عنوان هزینه تبلیغات محیطی و مجازی برای فروشگاهتان هزینه کنید را در فاز نخست، روی عرضه محصولاتی با کد تخفیف بالا(تا 75%) و ارسال رایگان سرشکن کنید. این کار باعث جذب بالا می شود. حتی اگر شده برای مدت محدود تخفیف 100% لحاظ کنید تا ببینید آیا اصلا کسی از شما خرید می کند یا خیر! اگر چنین نشد، بایستی در استراتژی فروش خود تجدید نظر کنید.
6- از دوروبرتان شروع به تبلیغ کنید.
از دوروبر خودتان شروع کنید. سایت و فروشگاهتان را بهصورت مشخص و واضح روی محصولات خود درج کنید. از بنرهای داخلی و بیرون مغازه بهره ببرید. باید شروع کنید! حتی مهم نیست اگر اغراق کنید! از عناوینی چون اولین، تنهاترین، منحصربهفردترین، تخصصیترین، ارزانترین و … برای تبلیغ فروشگاه خود بهره ببرید. از پیج اینستاگرام، استوری واتساپ و یا کانال تلگرامی شخصی خودتان هم میتوانید اقدام به تبلیغ سایت خود کنید. از طریق بازاریابهایتان، سایت را تبلیغ کنید و در صورت نیاز از بیلبوردهای محیطی استفاده کنید. درعینحال از استند، بنرهای شهری و… بهره بگیرید.
7- ددلاین تعیین کنید.
برای هر استراتژی فروشی که در نظر می گیرید و یا اعمال می کنید، حتما نقطه پایان و یا ددلاین در نظر بگیرید. مثلا می خواهید تخفیف 75% برای 5 محصولتان لحاظ کنید. حتما ذکر کنید که این کار را برای 2 هفته اعمال کرده و نتایج را بررسی کنید. این مهم بخصوص برای زمانی که برخی از کارهای سایت را برون سپاری می کنید اهمیت دارد. نداشتن بازه زمانی برای راهبردهای فروش، باعث دلسرد شدن شما و تیم تان از فروش می شود. فروش، رویه ای پویا و داینامیک است و بایستی روندها و نتایج مرتبا آنالیز و در صورت نیاز تغییر کند. پس هرگز ته یک برنامه را باز نگذارید.
8- سایر روشهای تبلیغی را در پیش بگیرید.
در واقع تبلیغات برای فروشگاهها به کمک ابزارهای متفاوتی انجام میشود. برخی از این موارد عبارتاند از:
- حضور و فعالیت در شبکههای اجتماعی(Social Media Marketing)
- نوشتن آدرس سایت در فاکتورها و قراردادها
- تبلیغات بهصورت رپرتاژ آگهی
- بازاریابی پیامکی
- کمکگرفتن از بلاگرهای شبکههای اجتماعی(Influencer Marketing)
- ایمیل مارکتینگ و خبرنامه ویژه(Email Marketing)
- تبلیغات اسپانسری در آپارات و یوتیوب
- استفاده از تبلیغات کلیکی(Pay Per Click-PPC)
- بهینهسازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)
- تبلیغات گوگل (Google Ads) داشته باشید
- تبلیغات بنری
- تبلیغات ویدئویی
9- سایتتان را شفاهی تبلیغ کنید.
برای مشتریان عبوری و گذری خود سایتتان را باحوصله توضیح دهید و مزایای خرید اینترنتی از سایتتان را پررنگ کنید. مثلاً اینکه فروشگاه اینترنتی شما دارای اینماد است، درگاه رسمی بانکی دارد، محصولات ما روی سایت ارزانتر از فروشگاهمان عرضه میشوند و…. در اینجا قصد داریم ببینیم انگیزه شما چقدر است. و چقدر از سایت خود شناخت دارید.
10- تمام توجهتان را صرف فروش اینترنتی کنید.
کم کم باید تمرکز خود را معطوف به فروش اینترنتی کنید. یادتان باشد که شما از سایت در طولانیمدت استفاده خواهید کرد، پس بهعنوان یک سرمایهگذاری میانمدت و شاید بلندمدت به سایت خود نگاه کنید و تمام اهتمام خود را معطوف به فروش اینترنتی کنید. در عمل بهترین سبک تبلیغ را خواهید یافت.
11- تمایز بسازید!
همیشه از خود پرسید که چرا مشتریانتان باید از شما خرید کنند و نه از رقیبتان! و در مرحله بعدی نیز این را بپرسید که چرا مشتریانتان باید بهجای خرید حضوری و فیزیکی، از سایتتان خرید کنند؟ پاسخ به این پرسشها در واقع کلید موفقیت شماست. همیشه سعی کنید پاسخهای قانعکننده و دقیقی برای این پرسشها داشته باشید و اینگونه به سمت موفقیت پرواز کنید.
12- اعتمادسازی کنید!
پروژه اعتمادسازی بسیار مهم و حیاتی است. پس با ابزارهایی چون چت آنلاین، بیان نقطهضعف محصول به مشتری در قسمت توضیحات، ضمانت بازگشت محصول در صورت معیوببودن جنس، ارائه عکسهای باکیفیت و همهجانبه از محصول و … کارتان را تمام کنید.
13- سئو کنید!
در باب اهمیت سئو همین بس که شاید شما بتوانید تعداد مشخصی مشتری از طریق تبلیغات شفاهی محیطیتان کسب کنید، اما فروش شیرین و در ادامه موفقیت شیرین وقتی رخ میدهد که از جایجای کشور به سمت شما رهنمون شوند. این کار تنها به مدد سئو ممکن خواهد بود. سئوی سایت شما مبحث مفصلی است که تشریح آن در این مقاله نمیگنجد. ولیکن اهمیت آن برای یک سایت و فروشگاه اینترنتی غیرقابلانکار است. هرچند بسیاری آن را نادیده میگیرند و در درازمدت حرفی برای گفتن نخواهند داشت.
14- ترب کنید!
سایتهای واسطهای هستند که کارشان تبلیغ و معرفی مستقیم فروشگاه، به مشتریان است و در واقع برای شما بهمثابه ویترین عمل میکنند. سایتهایی چون ترب، ایمالز، بهترینو، ذرهبین و … اینها را دستکم نگیرید و از کمکشان بهره ببرید. سایتتان را در معرض دید مشتریان بالقوهتان قرار دهید.
15- زیر نظر بگیرید و آنالیز کنید!
رقبایتان میتوانند بهترین الگو برای موفقیت شما باشند. از آنها کمک بگیرید و مدام سایت و نوع پرزنتیشن آنها را بررسی و آنالیز کنید. وجه برتری آنها، شیوه فروش و ارسال آنها و … را ببینید که چگونه میفروشند. برای این کار از افراد باسواد مشاوره بگیرید.شاید به جایی برسید که فکر کنید سایت فعلی شما جوابگوی نیازتان نیست! خب هر جا چنین احساسی کردید، با کمک افراد باسواد، دنبال راهکار بگردید، مشاوره بگیرید و در نهایت سایت خود را بهروز کنید و از پلتفرمهای جدیدی بهره ببرید. اما برای قدم اول، سراغ راهحلهای نهایی نروید!
16- ارسال سریع و متمایز!
سفارشهای دریافتی را دراسرعوقت بررسی و پیگیری نمایید و مراحل را به اطلاع مشتری برسانید. قرار نیست شما یکبار محصول بفروشید و تمام. قرار است هر مشتری شما، برایتان تبدیل به مبلغ و بازاریاب شود! پس با سرعت، جدیت و احترام سفارشهای را تحویل دهید. پس از ارسال سفارش با او تماس بگیرید و از نحوه ارسال محصول پرسش کنید. ارتباط تلفنی حتی پس از فروش برای مشتری اهمیت والایی دارد. نیز اگر تأخیر در ارسال سفارش وجود داشت، از وی عذرخواهی کنید و او را رها نکنید. کسی که از شما خرید کرده، بهترین گزینه برای خرید مجدد از شماست.
17- پیوست کنید!
هر کاتالوگ، کارت تخفیف، هدیه یا اشانتیون و… را که در فروشگاه اینترنتی دارید را میتوانید به مرسوله پیوست کنید و به دست مشتری برسانید. فراموش نکنید که مشتریان شما در خانه زمان بسیار زیادتری برای مشاهده کاتالوگ و محتوای ضمیمه شده شما دارند. پس این فرصت را مغتنم بشمارید.
18- تغییرات را فراموش نکنید.
همچون یک مغازهدار سنتی، پس از مدتی ویترین فروشگاهتان را با ایجاد تغییرات عکسها و بنرهای اصلی سایت و یا درج مناسبتهای ملی –مذهبی دگرگون کنید. از پاپآپ و شیوههای بصری جذاب مثل گردونه شانس بهره ببرید و … .
19- ناامید نشوید!
البته که بعید است با انجام مراحل بالا نتوانسته باشید فروشی داشته باشید، اما به فرض که همه کارها را کردهاید و همچنان مشتری ندارید. خب ناامید نشوید! آینده از آن شماست. رشد و موفقیت فروشگاه اینترنتی نیازمند صبر است. گاهی صبری چندماهه را میطلبد. در واقع یافتن راهکارهای فروش اینترنتی مرهون دقت نظر و کندوکاو و تیزبینی است. ببینید کجای کارتان میلنگد و ایراد کارتان در کجاست؟ از مشتریان خود کمک بگیرید. گاهی بهتر است کر شوید! گفتههایی چون کسی اینترنتی جنس نمیخرد و یا نوع جنس و مشتریان شما به درد فروش اینترنتی نمیخورد، تماماً اباطیل هستند! پس نشنیده بگیرید! شما مسیرتان را درست انتخاب کردهاید! شاید بهتر باشد بازار هدف و یا جنس متفاوتی را برای فروش برگزینید که این مهم را خود شما بهتر از هرکسی خواهید فهمید!
20- استراتژی خروج داشته باشید!
من اعتقاد چندانی به این حرف ندارم که ممکن است برخی بیزینس ها در بستر آنلاین موفق نباشند! اگر فروش ندارید، حتما گره کار در جای دیگری است! اما شما به عنوان یک بیزینس-من بایستی در مواجهه با بن بست ها، استراتژی خروج داشته باشید! شاید جنس مشتریان و یا کسب و کار شما برای فروش اینترنتی مناسب نیست! البته این حرف پس از مطالعه کارشناسی دقیق، ریزبینانه و تحمل کلی مرارتها به عنوان آخرین راهبرد جای بحث دارد! خب، با خودتان و سرمایه تان لجبازی نکنید! در همان ابتدای کار و زمان نوشتن طرح تجاری، مشخص کنید که در صورت مواجهه با چه مسائلی در نهایت کرکره دکان اینترنتی تان را پایین خواهید کشید! بازه م تاکید می کنم که این حقیقت تلخ را به عنوان آخرین راه حل مدنظر قرار دهید.
نتیجه گیری و نکته طلایی!
در این نوشته، من سعی کردم برخی تکنیک های جذب و فروش در زمینه راه اندازی و مدیریت یک فروشگاه اینترنتی را به صورت شفاف بیان کنم. عمده مطالب این متن، ماحصل تجربیات فردی من است و نتایج آن را به صورت ملموس شاهد بوده ام. و اما نکته کلیدی فروش اینترنتی آن است که اگر سایت شما از نظر فنی کم و بیش بی عیب است، ولیکن با گذشت مدتها، فروشی را تجربه نکرده اید، این نقص ناشی از کمبود و فقدان اعتماد به نفس شماست! تعارف نداریم! با خودتان روراست باشید! همچنان که هر فروش سنتی مستلزم پیش نیازهای متعددی است، فروش اینترنتی نیز به صرف راه اندازی فروشگاه، منجر به موفقیت نمی شود. اما اگر شما به خود و کارتان اعتماد داشته باشید، با فراز و فرودهای بسیار در نهایت موفق به فروش اینترنتی خواهید شد و برعکس، اگر چنین نیست، ایراد کار شماست که توان مواجهه و حل چالش های فروش اینترنتی را ندارید! پس اول از همه به خودتان رجوع کنید و ایراد کار را در سیستم فردی خودتان بجویید!
لینک کوتاه: https://35ta.ir/20s