مشتریانتان را آزار بدهید

👈استفان براون، استاد دانشگاه نیویورک، در مقاله خود با عنوان «مشتریانتان را آزار بدهید؛ آنها عاشق این کار هستند» مینویسد:
👈تمرکز بیش از حد بر مشتریان باعث میشود بازاریابها فکر و ذکرشان بشود «شناسایی نیازهای مشتریان» و «تلاش برای رفع نیازهای مشتریان»
👈این رویکرد بدین دلیل غلط است که در بیشتر بازارها، اصولا مشتریان نمیدانند که نیازشان چیست یا در آینده چه خواهد بود
👈برای همین، اگر مشتریمداری را صرفا «کمک گرفتن از مشتریان برای شناسایی نیازهایشان» تعریف کنیم، به خطا رفتهایم
👈برای همین است که باید نگرشمان به مشتریمداری را به سالها قبل برگردانیم و مثل شرکتهایی فکر کنیم که محصولاتی از قبیل خودرو، هواپیما، تلویزیون و غیره را بدون آن که مشتریان چیزی راجع به این محصولات بدانند، طراحی و به بازار عرضه کردند
👈از طرف دیگر، بسیاری از روشهای مشتریمداری که در بازاریابی مدرن مطرحاند، نه تنها باعث رضایت مشتریان نمیشوند، بلکه نارضایتی آنها را افزایش میدهند
👈برای مثال، فرض کنید برای یک خرید ساده به یک فروشگاه زنجیرهای رفتهاید ولی برای این کار باید کارت عضویتتان را به همراه داشته باشید و بعد از خریدتان، پیامهای تبلیغاتی ارسالی از طرف فروشگاه برای خرید محصولات مرتبط با خریدتان را تحمل کنید
👈به همین دلیل، هدف من از نوشتن این مقاله این است که درکمان از مشتریمداری را اصلاح کنیم تا مانند بسیاری از شرکتها در دام مشتریمداری افراطی نیافتیم