سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

پست بلاگ

10 گام طلایی سئوی سایت

19 فروردین 1400 seo
10 گام طلایی سئوی سایت

فرض کنیم که شما یک سایت آنلاین دارید و حالا می خواهید بدانید از چه طریقی سایت خود را مطرح کنید تا در نتایج جستجو دیده شوید و مستقیم و غیرمستقیم مخاطب و در نهایت پول جذب کنید! در این نوشتار سعی می کنیم 10 گام طلایی در خصوص سئوی سایت را با هم مرور کنیم.

1- سایت مپ یا نقشه سایت

قرار است شما سایتتان را آنالیز و از اطلاعات آن جهت بهبود روند بهره مند شوید. در این مسیر بهترین راهکار، راه اندازی مکانیزمی است که این اطلاعات را به شما بدهد. هرچند گام های 1 تا 4 در این نوشتار برای این منظور تدارک دیده شده اند. اما سایت مپ شما، جزء بنیادی ترین اقداماتی است که نباید از آن غافل شوید. با راه اندازی سایت مپ یا نقشه ی سایت، شما آغوشتان را برای موتورهای جستجو باز می کنید و به آنها می فهمانید که منتظرشان هستید. راه اندازی سایت مپ کار سخت و پیچیده ای نیست و ما از آن در میگذریم. آن را فعال کنید و به موتورهای جستجو اعلام کنید که سایت مپ شما اماده است.

2- گوگل سرچ کنسول

سرچ کنسول گوگل، ابزار رایگان بسیار خوبی است که شما بر اساس آن می توانید سایتتان را تحلیل کنید و نقاط قوت و ضعفتان را بشناسید. از طریق این بستر، شما وارد رابطه ی برد-برد با گوگل به عنوان برقدرت موتورهای جستجو می شوید و از وی می خواهید اطلاعاتی در خصوص کلیدواژه هایی که سایت شما بر اساس آن دیده شده و یا نشده اید، ایرادات سایت از نظر ارورها و نمایش در موبایل، درصد خروج یا بانس ریت سایت  و… به ریز نشان داده شود. آموزش نصب و راه اندازی این ابزار را نیز به خودتان واگذار میکنیم.

3- گوگل آنالیتیکس

ابزار رایگان بعدی نیز سرویس گوگل آنالیتیکس است که طی آن اطلاعات بسیار جزئی تری از بازخورد سایت تان دریافت می کنید. اینکه مراجعه کنندگان شما از چه طیفی اند، از کدام منطقه ی جغرافیایی اند، چگونه سایت شما را یافته اند، با چه ابزار و دیوایس هایی سایتتان را مشاهده کرده اند، چه ساعاتی بیشتر بازدید داشته ایدو …. نصب و راه اندازی این ابزار نیز کار سخت و پیچیده ای نیست و مستقیما با راهنمایی خود گوگل و یا از طریق افزونه های موجود برای هر سایت ساز می توانید اقدام کنید.

4- گوگل مپ(اوپن گراف، گراف دانش)

شاید دم دستی ترین و واجب ترین ابزاری که غیرقابل چشم پوشی است همین ابزار گوگل مپ است که با آن شما می توانید گراف دانش خود یا سازمانتان را معرفی کنید. منظور از گراف دانش، همان اطلاعات نقشه، شبکه های اجتماعی، نمونه کارها، ساعات کاری و … است که وقتی کسی سازمان یا فروشگاه را جستجو می کند، در سمت چپ سایت نمایش داده می شود و اغلب با قسمتی از نقشه همراه است. این ابزار کمک می کند تا به آسانترین نحو دیده شوید. کافی است اندکی وقت بگذارید و نحوه ی اصولی راه اندازی و نصب ان را یاد بگیرید. قطعا کمک شایانی به شما خواهد کرد.

5- کلاریتی مایکروسافت

این ابزار رایگان مایکروسافت، ابزار کمتر شناخته شده ای است که طی آن شما می توانید سایتتان را به صورت کامل، شهودی و چشمی آنالیز کنید. اینکه فرد بازدید کننده چه مسیری در سایت شما پیموده است، کجاها بیشتر زمان گذاشته و در چه جاهایی سایت تان را ترک کرده و … تمامی اینها توسط فیلم های تصویری و یا توسط نقاط داغ(نمودار حرارتی) به ادمین نشان داده می شود. این ابزار را نصب و از دنیای بسیار زیبای آن جهت بهینه سازی سایت تان استفاده کنید.

6- افزونه های سئوسازی محتوا:

در بحث سئو سازی، بسته به نوع سایت ساز یا سی ام اس تان، نیاز به افزونه هایی دارید تا از آن برای آنالیز و کار روی سایتتان بهره مند شوید. این افزونه ها به شما کمک می کنند تا محتوایتان را بررسی کنید، نقاط ضعف و قوت آن را ببنید و مرتفعشان کنید و در نهایت، متن خوش دست و یک ریختی در سایت نمایش داده شود تا بازدیدکننده را جلب کند. ما در اینجا به معرفی چهار افزونه برای سایت ساز وردپرسی و جوملایی به عنوان پیش قراول سایت سازها می پردازیم و نحوه کار و نوع خدمات دریافتی از این افزونه ها را به خودتان محول می کنیم:

  1. افزونه ی وردپرسی YOAST افزونه ی وردپرسی RANK MATH
  2. افزونه ی جوملایی PWTSEO افزونه ی جوملایی ROUTEE66

سئوی داخلی:

در خصوص سئوی داخلی، راهکارهایی وجود دارند که به شما در بهتر نتیجه گرفتن از سایت تان، کمک کنند. مهمترین این راهکارهای عبارتند از:

  • سئوی متن(استانداردهای سئو، انکور تکست و…):

    استفاده از افزونه های بالا در حد بسیار زیادی برای این منظور تهیه شده اند و بر اساس آن کمک می کنند تا متنی استاندارد اماده ی ارائه و انتشار یافتن شوند. استانداردهای اولیه ی متن، بهره گیری از تیتر، زیرتیتر، لینک داخلی به مقالات دیگر سایتتان، لینک دهی به سایت های مرجع دیگر، معرفی یک کلیدواژه ی کانونی در سایت، توزیع یکدست و متعارف کلیدواژه در متن، بهره گیری از لینک عنکبوتی یا انکر تکست در داخل خود مقاله و … را شامل می شود.

  • سئوی عکس:

    استفاده از عکسی مناسب، چشم نواز و غیرتکراری، ابعاد مناسب (اندازه چند در چند)، حجم مناسب (اندازه به لحاظ کیلوبایت)، بهره مندی از توضیحات جایگزین در معرفی عکس و … را شامل می شود.

  • سرعت سایت:

    سرعت سایت متاثر از کدنویسی های سایت، هاست پرسرعت اختصاصی، سایز و اندازه ی عکس ها و مدیاها و فایل های سایت، نوع نمایش و اولویت بندی بازشدن عکس و صوت و تصویر و … می باشد. در این خصوص از برنامه نویس سایت سوال کنید.

8- سئوی خارجی

  • بک لینک(رایگان):

    موضوع بک لینک، موضوع پراهمیت و جالبی است که به طور خلاصه به این معناست که شما سایتتان را در سایت های پرطرفدار و محبوب دیگری معرفی می کنید که این معرفی می تواند مستقیم و یا غیرمستقیم باشد. یکی از بهترین نمونه های رایگان داخلی در این خصوص می تواند سایت ویرگول باشد که طی آن شما با نگارش مقاله ای استاندارد و لینک دادن مستقیم و یا غیرمستقیم به سایتتان، سعی در معرفی سایت و محتوای خود دارید. می توانید این کار را برای معرفی پیج های اینستاگرام، فیسبوک و … خود نیز انجام دهید.

  • رپرتاژ آگهی(پولی):

    نسخه ی پولی بک لینک که در بالا گفته شد را می توان به عنوان رپرتاژ اگهی معرفی کرد. طی آن شما مستقیم و یا توسط شرکت های واسطه ی دیگر، سایت تان را در یک سایت معتبر و با بازدید بالا(مانند سایت های خبری که روزانه میلیون ها بازدیدکننده دارند) معرفی می کنید و سعی می کنید دیده شوید. این کار باعث میشود که گوگل یا هر موتور جستجویی فکر کند که سایت شما آنقدر معتبر است که سایت معروف دیگری به آن ارجاع داده است. این رپورتاژ آگهی ها معمولا یکماهه اند.

9- راه اندازی شبکه های اجتماعی

امروزه کیست که از اهمیت راه اندازی شبکه های اجتماعی غافل باشد و نداند که این ابزارها می توانند به طور مکمل، موجب دیده شدن و در نهایت ایجاد ترافیک و مشتری برای سایت شوند. اما مشکل اینجاست که غالب این شبکه های اجتماعی، با رویه ی استاندارد ایجاد نشده و یا در ادامه از مسیر خود منحرف می شوند. مثلا چالش های پیش روی اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب ترین پلت فرم های شبکه ی اجتماعی را در نظر بگیرید:

  • نوع پست ها(عکس یا ویدئو ناب و غیرتکراری)
  • زمان ارسال پست ها و استوریها
  • درج اطلاعات سازمان و لینک سایت در بیوی پیج
  • نوع و تعداد هشتگ گذاری در پست ها
  • کپشن و منشن کردن های پست ها و استوری ها
  • هایلایت و پروموشن اینستاگرام
  • فالوور فیک و واقعی
  • روال فالو و آنفالو کردن افراد
  • سیاست های امنیتی و نوع شخصی یا بیزینسی بودن پیج
  • و…

می بینید که مسائل زیادی در راه اندازی و مدیریت یک شبکه ی اجتماعی تاثیر دارند. این موضوع را به سایر شبکه های اجتماعی پرطرفدار تعمیم بدهید: شبکه های اجتماعی چون: فسیبوک، توئیتر، پینترست، لینکدین

پلتفرمهای ارتباطی چون: واتساپ، تلگرام، ایمیل، پیامک و …

سایت های پربازدید چون: یوتیوب، آپارات، تماشا، ویمئو و…

پیشنهاد ما به شما ان است که به سراغ تک تک این ها بروید؛ اصولی و آهسته بروید و به دنبال بازخورد موفق در درازمدت باشید که هیچ میانبری وجود ندارد و هیچ موفقیتی یک شبه به دست نمی آید.

10-سایر موتورهای جستجو

درست است که در دنیای امروز، گوگل قدرت بلامنازع موتور جستجوهاست. اما شاید این ابرقدرتی همیشه پایدار نباشد و نیز به خاطر سیاست های ملی و منطقه ای و یا سایر عوامل دخیل، بهتر باشد شما هم تمام تمرکزتان را روی گوگل معطوف نکنید. پس دیگر موتورهای جستجو را نیز فراموش نکنید:

این موتور جستجوها را بیابید و سایتتان را در این ها نیز ثبت کنید تا کسانی که به هر علتی از گوگل استفاده نمی کنند را از دست ندهید.

شاید خواندن این مقاله برایتان جالب باشد: راه اندازی یک سایت در 8 دقیقه

قطعا دیتاهای ارائه شده در این نوشتار کامل و قطعی نیستند، ولیکن سعی شد تا بر اساس تجارب شخصی، نقطه نظرات مدونی در این خصوص تقدیم شما شود. اگر در هر مورد نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، با من در ارتباط باشید. تلاش خواهم کرد در راه اندازی و یا استخراج اطلاعات به شما کمک کنم.

تهیه و تنظیم: سپنتا محرمی

Taggs:
Write a comment