فروشنده کاریزماتیک
👈 جوردن بلفورت، مشهور به گرگ وال استریت، در کتاب خود به نام «فروش به شیوه گرگ وال استریت»، درباره فروشنده کاریزماتیک مینویسد:
👈 یک فروشنده کاریزماتیک، فروشندهای است که سه ویژگی زیر را دارد:
- به نظرات، خواستهها و پیشنهادات مشتری اهمیت میدهد
- شرایط مشتری را درک میکند و بر اساس آن با مشتری رفتار میکند
- درد و نارضایتی مشتری را درک و با مشتری همدردی میکند.
اگر به هر دلیلی زمان خواندن این متن را ندارید، می توانید پادکست همین نوشته را دانلود و بعدا گوش کنید.
👈 بلفورت بعد از معرفی این سه ویژگی مینویسد: اشتباهی که خیلی از فروشندگان میکنند این است که فکر میکنند کاریزما، یک مهارت ذاتی است که برخی فروشندگان دارند و برخی ندارند، در حالی که کاریزما یک مهارت یادگرفتنی است.
خلاصه ی کتاب گرگ وال استریت را در اینجا بخوانید
👈 بلفورت معتقد است برای تبدیل شدن به یک فروشنده کاریزماتیک بهترین راه این است که سه جزء اصلی آن را یاد بگیریم:
- خوب صحبت کردن: باید به قدری پرانرژی و جذاب صحبت کنیم که مشتری با جان و دل به حرفمان گوش کند
- شنیدن فعال: باید با جان و دل به حرفهای مشتری گوش کنیم و با استفاده مناسب از زبان بدن به مشتری بفهمانیم که به حرفش گوش میکنیم
- پرهیز از حرفهای بیهوده: نباید با گفتن حرفهای بیهوده، شخصیتمان را نزد مشتری خراب کنیم
👈 بلفورت معتقد است «پرهیز از حرفهای بیهوده» سختترین تمرین تبدیل شدن به یک فروشنده کاریزماتیک است و در این زمینه مینویسد: من هزاران فروشنده را دیدهام که دقایق اولیه مذاکره با مشتری را با گفتن حرفهای هوشمندانه به خوبی پیش میبرند، اما پس از مدتی شروع به گفتن حرفهای بیهوده و بیربط میکنند، به خصوص اگر جلسه فروش طولانی شود.