سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

پست بلاگ

پارامترهای اثرگذار برای داشتن یک سایت موفق

11 تیر 1400 طراحی سایت
پارامترهای اثرگذار برای داشتن یک سایت موفق

وقتی که تصمیم می گیرید یک سایت داشته باشید، مولفه های زیادی وجود دارند که بایستی در موردشان فکر کنید و تصمیم بگیرید. هرکدام از این آیتم ها، تاثیر شگرفی بر موفقیت نهایی یک سایت و تاثیر مستقیمی بر دیگر زمینه ها دارد و به جرات می توان گفت که بدون توجه به هر یک از اینها، نمی توان به هدف ایده آل رسید. این چک لیست شامل چه نکاتی است؟

محوریت و موضع سایت شما در هر زمینه ای که باشد؛ از معرفی محصولات گرفته تا فروش، اطلاع رسانی و … این ها نکاتی اند که بایستی رویشان توقف کرد و بدانها اندیشید.

-طراح:

کلیدی ترین و مهم ترین آیتم در این زمینه، بحث طراح است. حقیقت آن است که یک طراح خوب می تواند با مشاوره و راهنمایی های لازم و به موقع، شما را در مسیر رسیدن به هدفتان کمک کند و یا برعکس، دورتان کند. بحث اصلی در اینجا، صرفا طراحی نیست. بلکه برای موفقت یک سایت آیتم های زیادی مطرح اند که برخی از آنها در تعریف طراح نمی گنجد. ولیکن وجود یک آدم مسلط به کار و همه فن حریف در بسیاری مواقع پیش برنده است.

بگذارید مثالی بزنم:

شما به عنوان کسی که مایل است سایت داشته باشد(کارفرما)، قطعا از تمامی جوانب و دردسرهای پیرامون این حوزه آگاهی ندارید. شاید چیزهایی در خصوص روانشناسی رنگ، سئو، پیج پربازدید اینستاگرام و … شنیده یا خوانده باشید که در صورت مطرح کردن با طراح، ممکن است وی به شما راهنمایی هایی بکند. اما من شخصا معتقدم که طراح، بایستی در کسوت یک مشاور تام، تمام مسائل مربوط به این حوزه را با درنظر گرفتن اولویت بندی بداند و بیان کند. مثلا نیازی نیست که برای یک کارفرما با تحصیلات مختصر، از سرچ کنسول و سئوی خاکستری و بک لینک های پولی حرف بزند. اما از ضرورت سئوی متن یا انتخاب دامنه و هاست مناسب نبایستی بگذرد.

 در شرایطی که بسیاری از افراد به ظاهر طراح، در خصوص اجاره و نصب قالب های از پیش آماده اقدام می کنند، اهمیت زیادی دارد که کسی از زیر و بم های طراحی سایت آگاهی داشته و آن را خوب بشناسد تا در میان مدت و بلند مدت بتواند به شما به عنوان کارفرما کمک کند. برای این کار، نمونه کارها و رزومه ی کاری طراح را بخواهید، سایت های قدیم و جدیدش را مقایسه کنید و از وی بخواهید در سایر زمینه ها به شما توضیحات بدهد و یادتان باشد که یک فرد کاربلد، صرفا اطلاعات زیاد نمیدهد، بلکه اطلاعات کارا و به دردبخور ارائه می کند و تمایلی به آب و تاب دادن مولفه های ریز و ذکر جزئیات ندارد. از وی نقشه راه بخواهید و استراتژی میان مدت و بلندمدت طلب کنید. مشکلی که بسیاری از همکاران دارند، علم ناقص و خردشان را بزرگ و با جزئیات ترسیم می کنند.

-شرکت هاستینگ:

مهم است که شما خدماتتان را از کدام سایت می خرید. سایت های پرطمطراق زیادی هستند که بیش از سرویس مناسب دهی، به استناد تبلیغات و همکاری در فروش و … اسم در کرده اند! اما در جریان خدمات دهی و پنل کاری، از خدمات به جا و درست طفره می روند و یا برای هر جریان ریز و درشتی، درخواست مبلغ می کنند. یادتان باشد که از چندین نفر بپرسید و نکات کلیدی در انتخاب شرکت هاستینگ را مدنظر قرار دهید. بهترین روش برای انتخاب هاستینگ، پرس و جو از دوستان و همکارانی است که در این خصوص کار کرده اند و سپس اجماع نظرات آنهاست.  نیز مدنظر داشته باشید که از سایت خود چه انتظاری دارید و بر اساس آن هزینه کنید. مثلا نیازی به سرور اختصاصی برای یک سایت کوچک ندارید و یا نیازی به پنل حرفه ای برای یک پروژه ی کوچک نخواهید داشت. سیستم پیگیری و امکانات پنل ها را نیز مدنظر قرار دهید.

-نام دامنه:

انتخاب نام دامنه، مهم است. وسواس معقولی در این خصوص به خرج دهید. در این رابطه مقاله دیگری که در اینجا اورده ام را بخوانید. دامنه های ایران یا خارجی نیز بسته به سیاست های سایت شماست. در کل نیم نگاهی نیز به بحث تحریم دامنه های بین المللی داشته باشید و جوانب را بسنجید.

-سایت ساز:

ورد پرس، جوملا، دروپال، فریم ورک هایی چون لاراول و … را بر اساس نیازتان نصب کنید و بی گدار به آب نزنید. برای یک پروژه ی ساده ی فروشگاهی، سراغ سایت سازهای چند ده میلیونی با کدنویسی اختصاصی نروید. احتمال بسیار زیادی است که شما با یک سایت ساز ساده بتوانید نیازهای اولیه تان را مرتفع کنید و در مسیر توسعه به سراغ سایت سازهای حرفه ای تر و یا با کدنویسی اختصاصی بروید.

-قالب:

قالب سایت شما، فنداسیون کار شماست. کلیت جلوه های سایت شما به قالب برمیگردد و بدون در نظر گرفتن این مهم، شما با جریانی از درهم ریختگی و درهم و برهمی مواجه خواهید بود. به بیان ساده تر، وقتی شما هیچ تصوری از قالب و ظاهر سایت ندارید، نمی دانید با چه چیزی مواجه خواهید بود و شخصیت سایتتان گمنام و گنگ خواهد بود. برای فرار از این بحران، پیش نمایش واضح از سایت تان را طلب کنید و بخواهید شماتیک از آنچه در آینده با آن مواجه خواهید بود را به شما نشان دهند تا نقطه نظرتان را پیاده کنید. برای سایت سازهای معمول، امروزه پیج سازهای خوش دست و ماژولاری توسعه یافته اند و امکانات خوبی را در اختیار کاربران قرار می دهند. دراین خصوص از طراح یا توسعه دهنده ی سایتتان سوال کنید.

-زمینه کاری و محتوا:

مفهوم این مولفه همان سئو و محتوای متنی، ویدئویی، گرافیکی و …. سایتتان است. روی این مهم کار کنید تا با سایت خشک و بدون انعطافی مواجه نشوید.  برای این جریان استراتژی داشته باشید و حداقل پیش نیازهای آن را مطالبه کنید. مثلا بخواهید به شما گفته شود که قرار است از کجا به کجا برسید و در چه چیزهایی پیشرفت تان قابل ملاحظه و قابل درک است. برای اجرا و پیاده سازی محتوا نیز راهنمایی بخواهید. مثلا اینکه قرار است احتمالا در کدام کلیدواژه ها سرآمد باشید و روند(ترند) پیشرفتتان را بر اساس ابزارهای موجود رصد کنید. من جمله امار روزانه، تعداد ورودی و خروجی، ابزارهایی که با آن  وارد سایتتان می شوند و …

– افزونه های سایت:

ماشین شما بدون قطعات بسیاری راه نمی رود. افزونه های سایت همان جزئیات ماشین تان هستند که بدون آن هدفتان محقق نخواهد شد. پس در خصوص افزونه های سایت تان مطالبه گر باشید و کارایی هر یک را بدانید. این توضیحات را جایی ثبت کنید. افزونه های تا حدممکن ارجینال و غیرنال شده تحویل بگیرید و به کیفیت آنها اهمیت بدهید. تا حدممکن به روز نگهشان دارید.

-آموزش:

گام نخست برای یک سایت طراحی یا پارت اول این چک لیست و تحویل گرفتن آن است. اما گام دوم نگهداری و پشتیبانی آن است. در این خصوص راهکار بیاندیشید. آیا به روزاوری و نگهداری سایت شما را خودتان انجام می دهید و یا نیاز است با توجه به نوع کدنویسی و ساختار آن، برایش فردی را درنظر بگیرید. اگر چنانچه خودتان این امکان و علم را دارید، حداقل در خصوص تغییرات ابتدایی و روتین سایت، اموزش های کوتاه تصویری و یا حضوری طلب کنید تا مجبور نشوید برای هر تغییر کوچکی هزینه کنید و یا منتظر فرد دیگری بمانید.

نتیجه:

اینها شاید مهمترین موارد باشند، اما همه ی موارد را شامل نمی شوند. موارد متعدد دیگری نیز هستند که باید بدانها پرداخته شود. مسائلی چون تعریف و کارکرد شبکه های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و افلاین برای رسیدن به هدف، مباحث مختص سایت های فروشگاهی، امکانات سی پنل، ایمیل مارکتینگ، برون سپاری پروژه های مختلف سایت و… .

 شما به عنوان طراح یا کارفرما چه چیزهای دیگری را مهم می دانید؟ چک لیست شما کدام است؟ می توانید پایین همین پست بازگو کنید تا با هم در این خصوص گپ بزنیم.

Taggs:
Write a comment