سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

سپنتا.م (کلاغ قرمز)

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

کارشناس و مدرس حوزه علوم کامپیوتری

طراحی گرافیک، توسعه سایت و ادمین پیج

پست بلاگ

چگونه محتوا بسازیم؟

9 بهمن 1400 کسب و کار
چگونه محتوا بسازیم؟

مقدمه

برای بالابردن سئوی سایت، افزایش بازدید پیج، بالا بردن تعامل با مخاطبان و…  بهترین و مطمئن ترین راه تولید محتوای متنی در سایت خودتان یا سایت دومی است که در نهایت به سایت شما برمیگردد(بک لینک). انجام عمل تولید محتوا به نحو اصولی ممکن نیست، مگر با رعایت تکنیک ها و رعایت برخی نکات!

پیشتر گفتیم که بنا به دلایلی قانع کننده و روشن، ما مجاز به کپی محتواهای ساخته و نوشته شده توسط دیگران نیستیم و چنانچه بنا به هر دلیلی نیز امکان تولید محتوای اختصاصی و اصطلاحا ناب برایمان فراهم نبود، مجاز نیستیم محتواهای دیگران را عینا کپی-پیست کنیم. سوای بحث اخلاقی ماجرا، چون الگوریتمهای مبتنی بر هوش مصنوعی موتورهای جستجو به راحتی می فهمند که کدام محتوا اول و اصلی است و کدام یک کپی! و پس از مدتی با تکرار این روند، سایت ما از نظر گوگل کپی قلمداد شده و در نتیجه ی جستجوها اورده نمی شود. اصطلاحا در لیست سیاه قرار داده می شود.

حقیقت این است که تولید محتوای اختصاصی و ناب، هزینه بر و زمان بر است و نیاز به دانش تخصصی دارد! شما به عنوان متخصص در یک حوزه، لزوما در تولید محتوا هم نمی توانید متخصص و متبحر باشید. پس بایستی دنبال راه های جایگزین، سریعتر و کم هزینه تر باشید.

پس بیایید خیلی روشن و واضح به شما بگویم که چه باید بکنید…

خلاصه نویسی متن یا مقاله برای تولید محتوا

تولید محتوا چند نوع است

  • ترجمه

  • شما متون و نوشته های خارجی را از منابع مختلف می یابید و خودتان یا دیگران برایتان ترجمه می کنند. یکی از بهترین این منابع، مجلات خارجی هستند که نسخه ی پی دی اف آن را به راحتی می توانید دریافت کنید. این روش تولید محتوای متنی اندکی هزینه بر است. راه دیگر این است که آن را برون سپاری کنید و توسط افراد یا شرکت های واسطه این نوع متن را تولید کنید. این روش محاسن و معایب خود را دارد. اما ارزش محتوای تولید شده با رعایت استانداردهای نگارشی و محتوایی و معنایی بسیار بالاست.
  • ویرایش و تالیف

  • شما یک پاراگراف از متنی را جلوی خود می گذارید، سپس اقدام به تغییر قسمت های مختلف، فعل، فاعل، مترادف سازی و… می کنید، به نحوی که به مفهوم و معنا ساختار لطمه ای وارد نشود، اما متن نیز به سبک شما نگارش شود. در حقیقت شما استایل خود را به نوشته می دهید. البته بهتر است به خاطر حفظ حقوق نویسنده، از متون باز و یا ویکی پدیا و … اقدام به نگارش این دست محتوا کنید. بعضا می توان قسمتی از جمله بندی های متون دیگر را نیز با تغییراتی اندک در مقاله مان درج کنیم. اما باز هم تاکید بر پرهیز حداکثری از کپی کردن عینی متن هاست و ما مجاز نیستیم جملات را دقیقا کپی-پیست کنیم. باز هم بایستی تکنیک های نگارشی و خوانایی را مدنظر قرار دهید و در صورت نیاز از یک ویراستار بهره بگیرید.
  • بازنویسی

  • در این روش شما در یک باز ی زمانی چند ساعته یا کمتر، چندین مقاله یا محتوا (بیش از یک متن) را می خوانید و سپس درک خودتان را از آن نوشته ها نقل می کنید. این روش نیاز به تمرکز دارد و تسلط نسبی نویسنده در حوزه ی مذکور را می طلبد. خلاصه نویسی یک متن طولانی و به شکل چکیده کردنش نیز از این دست بازنویسی ها محسوب می شود. مطمئنا پیاده سازی اصولی نکات آموخته شده به این راحتی ها هم نیست. به این منظور، نوشته ی اصلی و منبع تان را قسمت بندی کنید و صفحه به صفحه یا بخش به بخش مطالعه و سپس بازنویسی کنید. این روش در تولید محتوای تصویری مانند ویدئو و پادکست نیز کاربرد زیادی دارد و افراد با الگوبرداری از یکدیگر اقدام به ساخت ویدئوهای آموزشی یکسان می کنند! منتها هر یک به نام خود سند می زنند!
  • بازآفرینی

  • شما در این روش اقدام به تغییر فرمت دیگر محتواها می کنید. در این روش شما همچنین می توانید محتواهای پیشین خودتان را هم تغییر فرمت دهید و منتشر کنید. مثلا شما با مشاهده ی ویدئو یا شنیدن پادکست های دیگران، اقدام به پیاده سازی آن در قالب متن کرده و سپس اقدام به بازنشر آنها می کنید. یا اینکه ویدئوهای قبلی تان را تبدیل به متن می کنید و متن های پیشین خود را به صورت پادکست درمی آورید و …

هرچند که تولید محتوا اهمیت و اولویت بالاتری نسبت به رعایت اصول نگارشی دارد، اما فقط یک نفر اینکاره می داند که رعایت اصول خوانایی و نگارشی چه معجزه ای قلمداد می شود. و چطور ممکن است یک نوشته به مدد رعایت این تکنیک ها از حضیض ذلت به اوج عزت برسد!

گاهی افراد اقدام به خلاصه نویسی نوشته ها به کمک ابزارهای موجود در سایت های اینترنتی می کنند، اما من به عنوان یک تولید کننده ی محتوا، تاکنون سایت دقیق و جامعی در حوزه ی مسائل تخصصی و با محوریت زبان پارسی ندیده ام و هرچه که بوده، نتیجه ی کار از ترجمه ی تحت اللفظی یک متن خارجی توسط موتورهای ترجمه نیز ضعیف تر شده است!

نتیجه

در پایان، هر زمان در مسیر تولید محتوا برای سایت یا پیج خود دچار مشکل شدید، با من تماس بگیرید تا گپ و گفت کنیم و از تجارب همدیگر بهره ببریم. من با تسلط نسبی به حوزه ی نگارش متن و نیز سئو، می توانم مقالات موجود در سایت تان را سئو کنم تا به نحو مطلوب تری به نتیجه برسید. در خصوص تکنیک های سئو و روش های بالابردن خوانایی متون نیز در پست های دیگر نقطه نظراتم را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

Taggs:
Write a comment